قهوه و خستگی پس از آن

نوشیدن قهوه و علت خستگی بعد از آن

نوشیدن قهوه و خستگی پس از آن می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

گاهی اوقات نوشیدن قهوه نتیجه ی عکس می دهد و به جای اینکه شما سر حال و پر انرژی شوید، خسته و بی حال شده و احساس خواب آلودگی به شما دست می دهد.

به نظر شما چرا این اتفاق می افتد؟ تا به حال به همچین موردی برخورد کرده اید؟ ما در این مقاله اطلاعاتی را درباره ی این موضوع در اختیار شما قرار داده ایم، پس با ما همراه باشید.

قهوه و خستگی پس از آن

همه ما می دانیم که نوشیدن یک فنجان قهوه به دلیل داشتن کافئین موجب شادی و سرحالی ما می شود. وجود کافئین همچنین باعث ایجاد هیجان، شادابی، احساس افزایش قدرت و انرژی می شود.

اما اگردر طول روز بیشتر از یک فنجان قهوه بنوشید، منجر به احساس خواب آلودگی می شود (به خصوص اگر قهوه شما غلیظ و پر رنگ باشد). علت آن هم این است: بر اثر نوشیدن زیاد قهوه رگ های عروقی مغز تنگ می شود و باعث ایجاد خستگی می شود.

به مقدار کافی قهوه بنوشید!

به همین دلیل، اگر به نوشیدن یک فنجان قهوه بسنده نکنید و چندین فنجان از این نوشیدنی را در طول روز میل کنید، احساس خواب آلودگی خواهید کرد و آن حالت سرحالی که انتظار می رفت به حالت شلی و بی حالی تبدیل می شود.

پس این تفکر غلط است که اگر به مقدار زیادی قهوه بنوشیم می توانیم ساعت های زیادی را با انرژی و بدون خستگی سپری کنیم.
جالب است بدانید که نوشیدن قهوه در فصل های زمستان و بهار اگر به مقدار معین نباشد بیشتر باعث خستگی و خواب آلودگی می شود و فرد نشاط خود را از دست می دهد.

بنابراین پزشکان و محققان توصیه می کنند برای اینکه بتوانید یک روز کاری و ورزشی پر انرژی داشته باشید حتما قهوه خود را با شیر میل کنید و یا از یک فنجان فراتر نروید.

بیاموزیم: تاثیر قهوه روی کلیه ها

قهوه باعث کم آبی بدن می شود

کم آبی یکی از دلایل خستگی و خواب آلودگی در بدن است. قهوه مقدار زیادی کافئین دارد و کافئین ادرار آور است. با نوشیدن آن سیکل کم آبی با ادرار کردن آغاز می گردد.

این امر باعث می شود که احساس خستگی نمایید.یک فنجان قهوه می نوشید، کافئین تاثیر خود را می گذارد و چند دقیقه پس از آن باید به دستشویی بروید.
با ادرار مداوم آب بدنتان کاهش می یابد و زمانی که مقدار آب بدن کاهش پیدا می کند خون غلیظ می شود.
هنگامی که خون غلیظ شود به کندی در رگها حرکت می کند.هنگامی که گردش خون پائین آمده و آهسته شود اکسیژن کمتری به بدن می رسد.

با کمبود اکسیژن بدنتان شل می شود.در این حالت به دنبال مصرف قهوه بیشتری می روید که از خمودگی بیرون بیایید. پس از مصرف مجدد آن این سیکل از اول شروع می شود.
از آنجایی که قهوه می نوشید آب کمتری مصرف می کنید. به علاوه این نوشیدنی باعث تنگی رگها می شود. سرخرگها و سیاهرگها باریک می شوند و خون غلیظ شده به سختی از آنها عبور می کند.

برای از بین بردن این اتفاق در بدن، بعد از نوشیدن قهوه مقدار زیادی آب بنوشید.

کافئین می تواند باعث کم آبی بدن و یا در برخی موارد، افزایش قند خون شود و این دو موضوع می توانند از عوامل احساس خستگی ما باشند.

یک راه کار برای رفع خستگی پس از خوردن قهوه، می تواند ترک روزانه ی مصرف قهوه است. شما می توانید مصرف قهوه را قطع کنید و پس از چند روز مجدداً نوشیدن قهوه را از سر بگیرید.

قهوه به وجود آمده تا به ما احساس نشاط بدهد. اگر پس از نوشیدن قهوه احساس خستگی می کنید حتماً مصرفِ آن را به مدت کوتاهی محدود کنید و پس از مدتی مصرف آن را از سر بگیرید.

اگر مجدداً احساس خستگی به سراغتان آمد حتماً به پزشک مراجعه کنید.


سایت و پیج اینستاگرام من رو دنبال کنید تا از دنیای هیجان انگیز قهوه و نوشیدنی های سرد همواره مطلع باشید.

نویسنده: رضا پورمحمودیان

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آموزش تخصصی باریستا

پیج اینستاگرام من

فروشگاه حامی کافه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *