باریستایی ؛ مهارتی جذاب و پر چالش

مهارت باریستایی ؛ از سراب تا واقعیت

توی این مقاله قصد دارم درباره مهارت باریستایی و روش های پول سازی در آن صحبت کنم.

قبل از هر چیز بیایید به تعاریف درستی از این جایگاه های شغلی برسیم

آموزش قهوه

باریستا ، بارتندر ، کافی من، کافی لیدی؛ کدام صحیح است؟

به طور کلی در صنعت نوشیدنی به فردی که مهارت آماده سازی نوشیدنی های سرد و گرم را داشته باشد لقب باریبستا داده می شود، اما ما از یک بارتندر صرفاً توقع داریم تا بتواند نوشیدنی های سرد را آماده کند.

واژه های کافی من و کافی لیدی هم از دیگر القابی است که به بانوان و آقایانِ فعال در این صنعت اشاره دارد و خب قطعا بیشتر مرتبط با ساخت نوشیدنی های گرم است.

حال که تعریف درستی از این مشاغل پیدا کردیم، به سراغ مهارت باریستایی خواهیم رفت

مهارت باریستایی یکی از مشاغل پردرآمد و در عین حال پر چالش است، چالش هایی از قبیل ساعت کاری بالا، نیاز به کار فیزیکی و فکریِ هم زمان، انجام چند کار در یک لحظه و…

فردی که علاقمند به ورود به این صنعت است، برای رویارویی با این چالش ها، باید پیش نیاز های ورود به این شغل را فراهم کند.

پیش نیازهای یادگیری مهارت باریستایی

  • علاقه به این شغل
  • دارا بودن روحیه کار تیمی
  • ظاهری همواره آراسته و مرتب
  • روابط عمومی بالا
  • رعایت کامل بهداشت
  • روحیه منعطف برای رویارویی با انواع چالش ها و بحران های غیر مترقبه

واقیعت این است که اگر بخواهم چیزی به موارد بالا اضافه کنم، می توانم ساعت ها بنویسم، که این امر ریشه در اهمیت و پر چالش بودن مهارت باریستایی دارد.

حال اگر فکر می کنید موارد بالا در شخصیت شما وجود دارد، می توانید به یادگیری مهارت باریستایی فکر کنید.

من بارها در مقالاتم به این موضوع اشاره کرده ام که برای آموزش و یادگیری مهارت باریستایی مراقبِ تبلیغات کاذب باشید، و نزد افرادی آموزش ببینید که سال ها در این صنعت فعال بوده و خود به عنوان باریستا با تمامی چالش ها و زوایای مهارت باریستایی از نزدیک روبه رو شده اند.

دوره دوم شهر کرمانشاه

شغلی جذاب

این شغل از نگاه بیرونی بسیار جذاب و ساده به نظر می رسد، بله در سال های گذشته و قبل از به راه افتادن موج جدیدی از دانش در صنعت قهوه، این شغل بسیار راحت و بی دردسر بود، اما امروزه یک باریستای حرفه ای برای آماده سازی یک شات اسپرسو می بایست ساعت ها مطالعه و آزمایش کند،

این مطالعه از دانِ قهوه مورد استفاده، نژادِ، نوع پروسسِ، درجه ی رُست و بسیاری موارد دیگر گرفته، تا انتخاب درجه آسیاب مناسب، تعیین دمای مناسب برای عصاره گیری، تعیین فشار مناسب دستگاه و بسیاری از موارد دیگر را شامل می شود.

تازه علاوه بر همه ی این ها باید بتنواند سرعت بالا در آماده سازی سفارش داشته باشد، ساعت های بسیاری سرپا بایستد و همواره روحیه بالای خود را حفظ کرده و با تمام مشتریان به بسیار خوش برخورد باشد.

بیشتر بدانید: تاثیر دمای نوشیدنی سرد بر طعم آن

حالا با چشم باز تر و با دانش بیشتر انتخاب خواهید کرد

ملاحظه کردید؟ مهارت باریستایی چندان هم راحت نیست، البته تمامی مشاغل از دور جذاب هستند ولی از نزدیک، چالش های خاص خود را دارند.

من به عنوان کسی که سال ها در کافه های مختلف به شغل باریستایی مشغول بوده و از باریستایی ، بارتندری، سالن کاری و… گرفته تا مدیریت کافه و در نهایت، آموزشِ آن را تجربه کرده ام،

از زاویه نگاه خودم به این موضوع نگاه کرده و به شما عرض می کنم که برای انتخاب این شغل، تحقیق و مطالعه زیادی انجام بدین تا از ورود به آن پشیمان نشوید.

توصیه: شغل خودتان را صرفا برای پول و از سرِ نیاز مالی انتخاب نکنید، اگر به کاری علاقه دارید، آن را انجام دهید، پول، به دست خواهد آمد…


سایت و پیج اینستاگرام من رو دنبال کنید تا از دنیای هیجان انگیز قهوه و نوشیدنی های سرد همواره مطلع باشید.

نویسنده: رضا پورمحمودیان

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

 مطالعه شرایط و ثبت نام در دوره های آموزشی

پیج اینستاگرام من

فروشگاه حامی کافه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *