کارایی، اثر بخشی و بهره وری در کافه و رستوران

کارایی، اثر بخشی و بهره وری در مدیریت

در این محتوا قصد دارم درباره کارایی، اثر بخشی و بهره وری با شما صحبت کنم، مفاهیمی که در امر مدیریت رفتار سازمانی بسیار کاربرد دارد و داشتن دانش درباره این مفاهیم در مدیریت کافه و رستوران بسیار کاربرد دارد.

با من همراه باشید تا درباره هرکدام از آن ها صحبت کرده و کاربرد آن ها را در صنعت کافه و رستوران بررسی کنیم.

کارایی، اثر بخشی و بهره وری

کارایی

در ادبیات مدیریت، کارایی را ” انجام درست کارها” تعریف کرده اند.کارایی جنبه ی کمی داشته و نحوه ی استفاده از منابع برای نیل به نتایج است.

واژه ی کارایی در رابطه با کارهای درون سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، کارایی از دیدگاه فعالیت کارکنان، تعداد کار انجام شده به تعداد کاری است که باید انجام می گرفت.

کارایی به کمترین زمان یا انرژی مصرفی برای بیشترین کاری که انجام شده است نیز اتلاق می شود.

مثال: در هتلی به خانه دارها ابلاغ شده است که در مدت 8 ساعت کاری می باید 16 اتاق را آماده ی تحویل به میهمان نمایند.

سه حالت ممکن است اتفاق بیفتد، خانه دار 14، 16 و یا 18 اتاق را آماده نماید.

کارایی وی به صورت زیر محاسبه می گردد:

  • فاقد کارایی لازم
  • دارای کارایی در حد انجام وظیفه است
  • از خود کارایی نشان داده است

بیشتر بدانید: سبک های مدیریتی در کافه و رستوران

اثربخشی

_ اثر بخشی را انجام ” کارهای درست ” تعریف کرده اند.

_ در واقع، اثر بخشی میزان موثر بودن فعالیت انجام شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است.

_ در یک مطالعه، اثر بخشی میزان تحقق اهداف اندازه گیری می شود.

_ اثر بخشی جنبه ی کیفی فعالیت را مد نظر قرار می دهد.

_ اثر بخشی عبارت است از: درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده.

_ به بیان دیگر اثر بخشی نشان می دهد که با توجه به تلاش انجام شده، تا چه میزان نتایج مورد نظر حاصل شده است، در حالی که نحوه ی استفاده و بهره برداری از منابع برای نیل به نتایج، مربوط به کارایی است.

_ از دیدگاه “پیتر دراکر”، اثر بخشی یعنی انجام دادن کارهای درست و آن را کلید موفقیت سازمان می داند.

بهره وری

_ در تعریف کلی، بهره وری را تحصیل حداکثر سود با استفاده ی بهینه از توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی از امکانات فیزیکی (زمین، ماشین، ساختمان و تجهیزات)، مالی و زمان به منظور ارتقاء رفاه جامعه می دانند.

_ بهره وری مجموع کارایی و اثر بخشی است.

_ بهره وری نسبت مجموع خروجی جامع و ملموس به مجموع ورودی جامع و ملموس در هر فعالیت است.

کارایی، اثر بخشی و بهره وری

مهارت های عمومی مدیران

1-مهارت های انسانی        

2-مهارت های فنی (تخصصی)      

3- مهارت ادراکی

بیشتر بدانید: چالش های پرسنل در کافه و رستوران

1-مهارت های انسانی    

مهارت های انسانی، توانایی کار با دیگران به روش مشارکت است. این مهارت ها شامل درک متقابل، صبر و درگیری واقعی در روابط میان فردی، شناخت انسان، انگیزش و رهبری، برقراری رابطه ی موثر و … می باشد.

2-مهارت های فنی (تخصصی)

توانایی به کار بردن دانش، روش ها، فنون و ابزار لازمه ی انجام وظایف خاص است که از طریق تجربه، تحصیل و کارورزی کسب می شود.

3- مهارت ادراکی

توانایی فهمیدن پیچیدگی ها و مشکلات کل سازمان و تشخیص این که در کجا فعالیت و اقدامات خود را بر مبنای اهداف کل سازمان هماهنگ سازند. از دیدگاه مولف، در تعریفی ساده، مهارت ادراکی یعنی پیچیدگی حل کردن، پیش بینی و پیش گیری در امور و وظایف.

همان طور که در شکل مشخص است نتیجه می شود:

– با ارتقاء مدیر از سطوح پایین به سطوح بالای سازمان برای اعمال مدیریت اثر بخش به مهارت فنی کمتر ولی مهارت ادراکی بیشتری نیازمند است.

– شاخص مشترکی که در همه ی سطوح اهمیت دارد، مهارت انسانی است. به عبارتی هر سه سطح مدیریتی اعم از مدیران عالی، میانی و یا سرپرستان باید انسان را از دیدگاه های مختلف بشناسند. شناخت انسان ها از بعد جنسیتی، سن، فرهنگی، اعتقادی و غیره کمک موثری به اداره ی آن ها می نماید.


سایت و پیج اینستاگرام من رو دنبال کنید تا از دنیای هیجان انگیز قهوه و نوشیدنی های سرد همواره مطلع باشید.

نویسنده: رضا پورمحمودیان

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

 مطالعه شرایط و ثبت نام در دوره های آموزشی

پیج اینستاگرام من

فروشگاه حامی کافه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *