ماکتیل و اسموتی در منوی کافی شاپ

طرز تهیه ماکتیل ها و اسموتی ها

در فصول گرم نوشیدنی های خنک دلچسب  در کافی شاپ ها طرفداران بسیار زیادی دارد. اما شاید وقتی منوی کافه را نگاه می کنید از اسامی پیچیده موجود گیج شده و دقیق نمی توانید تشخیص دهید که هر آیتم چیست و چه ویژگی هایی دارد. در این مقاله می خواهیم شما را با ۲ آیتم پرطرفدار منوی سرد کافه ها یعنی ماکتیل و اسموتی آشنا کنیم.

ماکتیل و اسموتی

ماکتیل

از تفاوت های ماکتیل و اسموتی می توان به این اشاره کرد که ماکتیل نوشیدنی ترکیبی است از میوه، آب میوه، عصاره ها (سیروپ ها) و یخ که عموما با کمک شیکرهای دستی آماده می شود. این نوشیدنی رقیق است و عموما با تکه های یخ سرو می گردد.

تفاوت ماکتیل و کوکتل

بهترین تعریفی که می توان از ماکتیل ارائه داد، حذف الکل از کوکتل است. واژه ماک برگرفته از واژه میمیک است که در زبان انگلیسی به معنی تقلید می باشد و منظور از آن، تقلید یک نوشیدنی الکلی است، در حالیکه فاقد الکل است. جالب است که بدانید در کشورهایی که استفاده از الکل مجاز است، بازهم افراد زیادی طرفدار ماکتیل ها هستند. ماکتیل ها می‌توانند نوشیدنی فوق‌العاده‌ای برای سرو در کنار شام باشند، به‌خصوص برای کسانی که علاقه‌ای به نوشیدنی‌های الکلی ندارند.

دلیل محبوبیت ماکتیل ها

همانطور که اشاره کردیم ماکتیل و اسموتی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان به شمار می روند.

شکل و رنگ بندی های موجود در این نوشیدنی ها به گونه ای طراحی شده است که باعث ترغیب افراد به نوشیدن آن می شود.

باید قبول کنیم که امروزه اقتصاد و سودهی عامل اصلی بقا و ماندگاری یک آیتم در منوهای کافه ها و رستوران ها است. ماکتیل و اسموتی به نوعی طراحی شده اند که انسان با دیدنش نتواند قید نوشیدن آن را بزند.

مورد بعدی که می توان دلیل محبوبیت بالای این نوشیدنی به شمار آورد سرعت بالا در زمان تهیه شدن آن می باشد. برخلاف نوشابه‌ها، مشروبات و … که از قبل تهیه‌ شده و در رستوران یا کافه فقط در لیوان های نوشیدنی سرو می‌شوند، ماکتیل ها درست هنگام سفارش برای مشتری‌ ها، ترکیب و تهیه می‌ شوند.

در واقع سادگی در طرز تهیه رمز مهم موفقیت این نوشیدنی می باشد که باعث گردیده تقریباً در تمام کافه و رستوران ها قابل سفارش باشد.

انواع ماکتیل

این نوشیدنی جذاب را می توان در دو دسته تقسیم بندی کرد: ماکتیل‌های سنتی و ماکتیل‌های مدرن

برخی از معروف‌ترین ماکتیل های سنتی که از اوایل و میانه قرن بیستم به نام افراد مشهور نام‌گذاری شده‌اند عبارت‌اند از:
ماکتیل روی راجرز (روی راجرز یک بازیگر فیلم‌های وسترن بود)
ماکتیل آرنولد پالمر (آرنولد پالمر یک بازیکن گلف بود)

تهیه این ماکتیل ها بسیار ساده است و  معمولاً در تهیه آن‌ها از لیموناد، سیروپ های غیرالکلی و موادی مث زنجبیل و … استفاده می شود، این ماکتیل های سنتی را می توان سرآغازی برای تهیه ماکتیل های مدرن به شمار آورد.

ماکتیل های مدرن، فراتر از ترکیبات سنتی خود هستند و معمولا ترکیبات پیچیده‌ای در آن‌ها به کار می رود.

اسموتی

پایه اسموتی ها میوه های یخ زده هستند؛ برای تهیه این نوشیدنی خنک میوه های یخ زده با استفاده از بِلِندر(مخلوط کن) خرد می شود. بافت اسموتی در مقایسه با ماکتیل یخی و منسجم است.  در بعضی از اسموتی ها از مایعات لبنی مثل شیر و ماست استفاده می‌کنند. علاوه بر اینها، رایج است که یک یا چند طعم دهنده هم در اسموتی استفاده شود. مثلا شکر، عسل، انواع سیروپ و شربت، شکلات، پودر شکلات، مکمل غذایی و…

 

اسموتی

 

تنوع اسموتی‌ ها بسیار زیاد است زیرا برای تهیه آن‌ها می‌توان بدون پیروی از چارچوب خاصی و بر اساس سلیقه شخصی مواد اولیه را تغییر داده و از میوه‌های مختلف برای تهیه آن استفاده کرد. از محبوب‌ترین اسموتی‌ها می‌توان به اسموتی موز، اسموتی توت‌فرنگی و اسموتی شکلات نام برد.

اسموتی را می توان به عنوان یک میان وعده مغزی و سالم به شمار آورد. همچنین یک وعده بعد از ورزش بسیار مناسب است. چون اسموتی به اندازه‌ای مقوی هست که انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین کند و در عین حال باعث چاقی نشود. اسموتی همچنین بدلیل وجود فیبر باعث پاکسازی روده ها شده و سموم بدن را بهتر دفع می کند.

این نوشیدنی جذاب، در سال ۱۹۳۰ از برزیل وارد بازار آمریکا شد و در دهه ۱۹۶۰ به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های جهان تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: بهترین دوره آموزش باریستا

مواد تشکیل دهنده اسموتی

به طور معمول، بیشتر اسموتی ها از سه بخش تشکیل می شوند:

یک مایع که اغلب آن را پایه اسموتی می‌نامند:

بهترین و ارزانترین انتخاب برای مایع اسموتی آب است که اجازه می‌دهد کالری بدن خود را از میوه و سبزیجات و مواد مغذی دیگر دریافت کنید. از دیگر موادی که می‌توان به عنوان مایع در تهیه اسموتی استفاده کرد عبارتند از: شیر سویا، شیر بادام، آب میوه‌ها، چای سبز یا سیاه، و قهوه.

ترکیبی از میوه‌ها و یا سبزیجات:

از میوه ها و سبزیجات به دو حالت می توان در اسموتی استفاده کرد:

حالت اول این است که از مواد منجمد استفاده کنید. که بدین ترتیب برای درست کردن اسموتی به یخ کمتری نیاز خواهید داشت.

حالت دوم این است که از میوه و سبزیجاتی که آب بیشتری دارند استفاده کنید. بدین ترتیب مایعات کمتری برای تهیه اسموتی باید اضافه کنید.

یخ:

اسموتی‌ها نوشیدنی خنکی هستند، بنابراین باید یا از مواد منجمد و یا چند قطعه یخ برای تهیه آن استفاده کرد . اگر از میوه و سبزیجات تازه استفاده می‌کنید باید چند قطعه یخ به اسموتی اضافه کنید تا خنک شود و بافت غلیط تری به شما بدهد. اما اگر از میوه و سبزیجات به صورت منجمد استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به اضافه کردن یخ نیست.

تفاوت آبمیوه و اسموتی

آبمیوه یک نوشیدنی فوق‌العاده با خاصیت درمانی بالاست و برای افرادی که مشکلات گوارشی داشته و هضم غذا و نوشیدنی‌‌ها برای‌ آن‌ها مشکل است بسیار مناسب است؛ زیرا حذف بافت میوه، باعث آزاد شدن تمام مواد مغذی شده و بدن، بدون آنکه برای هضم آن زحمتی زیادی بکشد، ویتامین‌ها و سایر مواد مفید این نوشیدنی را جذب خواهد کرد.

اسموتی اما یک نوشیدنی مقوی پوره مانند است که بعضی از افراد از آن حتی به عنوان یک وعده غذای کامل به خصوص بعد از ورزش استفاده می‌کنند. از آنجا که در تهیه اسموتی‌ها دست‌تان باز است، می‌توانید با انتخاب بهترین گزینه‌ها یک وعده غذای ملایم، کم‌کالری و مقوی داشته باشید.

 

تفاوت آبمیوه و اسموتی

تفاوت اسموتی با شیک

جدا از تفاوت ماکتیل و اسموتی می خواهیم راجب تفاوت اسموتی با شیک ها نیز صحبت کنیم. برخی از دستورالعمل‌های تهیه اسموتی حاوی بستنی و یا مقدار زیادی شکر یا عسل و یا سایر مواد افزودنی هستند. به این نکته توجه داشته باشید که افزودن بستنی و میزان زیادی شکر نوشیدنی را به یک شیک تبدیل می‌کند، چراکه برای تهیه اسموتی‌ها عموما از لبنیات و قند استفاده نمی‌شود و به جای آن از مواد طبیعی استفاده می‌کنند.

تفاوت شیک و اسموتی

نتیجه گیری

در این مقاله تفاوت های ماکتیل و اسموتی را یاد گرفتیم و درباره آن ها و تاثیرشان صحبت کردیم. امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را کرده باشید. به یاد داشته باشید نظرات شما برای ما بسیار مهم است.

پیج اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *