قهوه ریسترتو

ریسترتو چیست؟

قهوه ریسترتو چیست؟ شاید این اسم را شنیده باشید اما تفاوت آن را با دیگر قهوه ها ندانید. بسیاری از کسانی که به فکر راه اندازی کافه هستند اما تجربه ای در این زمینه ندارند، برایشان سوال می شود که چگونه می توان گونه ها مختلف و نمونه های مختلف قهوه را تشخیص دهند و آن ها را در منو کافه خود جا گذاری کنند.

در این مقاله راجب یکی از آن ها صحبت می کنیم. تا انتها مقاله با ما همراه باشید تا با قهوه ریسترتو آشنا شوید.

قهوه ریسترتو

تفاوت اسپرسو و ریسترتو

قهوه ریسترتو به روشی بسیار شبیه به اسپرسو آماده می شود. این فرآیند با استفاده از یک دستگاه برای انتقال آب داغ از طریق یک سبد فیلتر حاوی قهوه کاملاً فشرده، خشک و ریز با تحت فشار بالا است. مانند اسپرسو، نیروی استخراج باعث ایجاد مشخصات طعم غلیظی می شود.

تفاوت اسپرسو و ریسترتو با اندازه نوشیدنی تولید شده آغاز می شود! در هر دو مورد، به همان مقدار قهوه خشک استفاده می شود، اما برای شات یک ریسترتو آب کمتری از میان پودر قهوه عبور می کند!

به طور معمول، در حدود 20 گرم قهوه خشک برای درست کردن اسپرسو، 40 گرم عصاره خروجی استاندارد دارد که یعنی مقدار آن دو برابر قهوه خشک شما است، ولی برای قهوه ریتسترتو برای همان مقدار قهوه خروجی 20 گرم است که یعنی یکسان با قهوه خشک شما عصاره گیری شده.

چند روش کمی متفاوت برای رسیدن به این هدف وجود دارد، اما متداول ترین و روشی که باریستاها به کار می برند اینست که تنظیم یک شات اسپرسو معمولی را انجام می دهند با این تفاوت که بعد از 15 ثانیه از آغاز یا تقریباً در نیمه راه، روند طبیعی استخراج اسپرسو قطع می شود.

چرا عصاره گیری متوقف شود؟

شات قهوه ریسترتو حاصل بسیار کوتاهتر از اسپرسو کلاسیک است و به طور معمول یک قوام کمی چسبناک تر هم دارد که به دلیل کاهش آب که برای تهیه آن استفاده شده است. با این حال، مهمترین تفاوت یا بهتر بگیم دلیل بین ریسترتو و اسپرسو دیده نمی شود.

راز واقعی قهوه ریسترتو در این نکته نهفته است که مواد مختلف شیمیایی قهوه در مراحل مختلف فرایند استخراج عصاره آن اتفاق می افتد و به همین دلیل است که یک قهوه ریسترتو تمام شخصیت خود را دارد.

در حقیقت اینطور است که ترکیبات موجود در قهوه که حاوی عطر و طعم محلول و مسئول طعم میوه و شیرینی آن هستند، به راحتی و از طریق تحت فشار قرار گرفتن قهوه توسط آب حل می شوند، این اتفاق سریعتر از ترکیبات مسئول طعم کاراملی، شکلاتی و نت های تلخ تر رخ می دهد.

این بدان معناست که شما با نوشیدن قهوه ریسترتو می توانید یک تجربه بسیار شیرین و میوه ای متفاوت از اسپرسوی متعادل و یا تلخ را تجربه کنید و گزینه ایی برای افرادی مثل من است که تلخی قهوه را نمی پسندد ولی انرژی آن را می خواهند! یک فنجان قهوه کوچک اما غلیظ، شیرین، پرخاصیت و انرژی بخش.

ریسترتو و شیر

شما حتی می تونید شیر و یا فوم شیر جوشیده شده را به ریسترتو اضافه کنید، همانند کاری که در مورد لاته و یا کاپوچینو انجام می دهید.

این کار باعث می شود مزه و همینطور خاصیت قهوه تون بیشتر بشه و طعم های شدید اسپرسو را که بر روی ریسترتو در حین درست کردنشه ممکنه اضافه شود را تسکین می بخشد.

طعم قهوه ریسترتو

در درجه ی اول، خیلی مهمه که توجه داشته باشین، قهوه ریسترتو همان محدود کردن شات معمولی قهوه نیست. کمتر کردن مقدار آب واقعاً روی عطر و طعم کلی اسپرسو تأثیر می گذارد.

غلظت

از اونجایی که آب کمتری از پودر قهوه عبور می کنه، فشار به میزان قابل توجهی بیشتر و متمرکزتر می شه. باریستاها معمولاً قهوه ریسترتو رو با آب یا شیر رقیق نمی کنن پس، طعم ریسترتو از یک شات اسپرسو شدیدتر، تیزتر، غلیظ تر و دارای تلخی کمتریه.

تعادل طعمی

در اینجا یک نکته ی مهم درباره ی شیمی قهوه آورده شده است: وقتی که قهوه رو در معرض آب گرم قرار می دین، ترکیبات مختلف قهوه با سرعت های گوناگونی حل می شن. بنابراین، اونایی که سریعتر حل می شن به نسبت اونایی که کندتر بوده و معمولاً با استخراج بیش از حد مرتبطن به صورت برجسته تری در قهوه ریسترتو خودشون رو نشون می دن.

ساختار عصاره

با توجه به گفته ی های بالا، عصاره ی قهوه کمتری در یک قهوه ریسترتو ظاهر می شن. قابل توجه ترین مورد در اینجا کافئین قهوه س. محتوای کمتر کافئین به این واقعیت کمک می کنه که قهوه ریسترتو معمولاً غلیظ تر سرو بشه.

پیج اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *