روش های دم کردن قهوه خوش طعم

چگونه یک قهوه خوش طعم آماده کنیم؟

یکی از نوشیدنی های پرطرفداری که در سراسر دنیا دوستداران زیادی دارد، قهوه است. آیا می دانید در طول سال 400 میلیارد فنجان قهوه در جهان نوشیده می شود؟ آیا شما هم تمایل دارید در منزل خود یک قهوه ی عالی با طعمی بی نظیر داشته باشید؟ آیا دوست دارید دم کردن قهوه را به صورت حرفه ای یاد بگیرید؟

دم کردن قهوه

پس می توانیم ادعا کنیم که قهوه بعد از نفت، دومین مایع پر طرفدار جهان است. قهوه در زمان صفویه وارد ایران شد. تا قرن نوزدهم که چای به نوشیدنی غالب مردم تبدیل شد، همچنان این ماده سیاه و تلخ بسته به منطقه جغرافیایی و طبقه اجتماعی دوستداران خود را داشت.

امروزه نوشیدن انواع قهوه ازجمله قهوه فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو و قهوه فوری و شیرقهوه طرفداران زیادی در سراسر ایران و جهان پیدا کرده است و شما می توانید به راحتی این نوشیدنی خوشمزه و نشاط آور را در کافه ها و قهوه خانه ها میل کنید.

خواص قهوه

تحقیقات ۹ ساله دانشمندان ژاپنی نشان می دهد که مصرف قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک اثرات قابل توجهی را روی کبد انسان می گذارد، مصرف منظم قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۴۹ درصد و مصرف نامنظم آن می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۲۹ درصد کاهش دهد.

منیزیم و پتاسیم موجود در قهوه به سوخت و ساز قند در بدن کمک فراوانی می کند و اکثر ورزشکاران قبل از فعالیت ورزشی خود یک فنجان قهوه می نوشند.

برای قهوه خواص زیادی ازجمله ضدافسردگی، ضد سردرد، ضدپوسیدگی دندان و… عنوان می کنند، به همین دلیل علاقه ی مردم به نوشیدن قهوه و درست کردن آن بیشتر شد.

اما روش دم کردن قهوه ی خوب با عطر و طعم عالی به همین سادگی ها هم نبود و هر کسی نمی توانست آن را در منزل خود تهیه کند، در ابتدا این قهوه خانه ها بودند که طعم قهوه را به مردم چشاندند و مردم روز به روز علاقه ی بیشتری به قهوه پیدا کردند.

در سال ۱۶۱۰ انگلیسی ها برای اولین بار با قهوه آشنا شدند و حدود ۴۰ سال بعد یعنی در سال ۱۶۵۰ نخستین قهوه خانه در آکسفورد بازگشایی شد.

بعد از آن، تعداد کافی شاپ ها در اروپا به ویژه بعضی از شهرها ازجمله در پاریس، ونیز و آمستردام، افزایش پیدا کرد و فرهنگ کافه نشینی در بین مردم رواج پیدا کرد.

تا اینکه بعد از ورود انگلیسی ها به هندوستان و ماندگاری شان برای سال های طولانی مکان هایی مشابه چیزی که در کشورشان داشتند را برای رفاه خود برپا کردند که کافی شاپ یکی از این موارد بود.

روش های متفاوتی برای دم کردن قهوه وجود دارد از جمله:

  • روش ترک
  • قهوه جوش موکا
  • فرنچ پرس
  • دستگاه اسپرسو خانگی
  • ایرو پرس
  • کمکس و …

روش دم کردن قهوه ترک

اگر می خواهید قهوه ترک را به شکل حرفه ای دم کنید حتما در دوره آموزش باریستا شرکت کنید تا مراحل زیر را به صورت عملی یاد بگیرید.

مرحله اول

دانه‌های قهوه باید به ریزترین اندازه آسیاب شده باشند.

مرحله دوم

ابتدا آب سرد را درون قهوه جوش بریزید. به ازای هر فنجان قهوه معادل سه‌چهارم فنجان را با آب سرد پر کرده و داخل قهوه‌جوش بریزید. سطح آب باید تا ابتدای گردنه یا تنگی قهوه‌جوش برسد و از آن بالاتر نرود وگرنه سرریز می‌شود.

مرحله سوم

اکنون پودر قهوه را به آب اضافه کنید. به‌ازای هر فنجان قهوه‌خوری آب، دو قاشق چای‌خوری قهوه.

مرحله چهارم

می‌توانید در صورت تمایل به ازای هر دو قاشق چای‌خوری پودر قهوه، یک قاشق چای‌خوری شکر هم به قهوه اضافه کنید.

مرحله پنجم

وقتی شکر کاملا در آب حل شد، اجاق گاز را روشن کنید؛ با شعله‌ای متوسط رو به کم. اگر شعله زیاد باشد قهوه‌تان می‌سوزد. در این مرحله قهوه را هم نزنید.

مرحله ششم

پس از گذشت زمان اندکی -حدود دو دقیقه- یعنی زمانی که حرارت به حدود 70 درجه می‌رسد، قهوه شروع به حباب زدن از کناره‌ها می‌کند. جمع شدن حباب‌ها حالتی روی سطح قهوه به وجود می‌آورد که آن را اصطلاحا «خامه قهوه» می‌نامند.

در این مرحله قهوه را از روی حرارت‌ بردارید تا حرارت و خامه کمی فروکش کنند. هرگز اجازه ندهید حرارت به بالاتر از 75 درجه برسد چون مزه قهوه بیش از حد استخراج خواهد شد.

مرحله هفتم

قهوه‌جوش را مجددا به آرامی و دقت روی شعله کم قرار دهید و سه بار این عمل را تکرار کنید تا خامه قهوه قوام بیاید.

مرحله هشتم

قهوه را به آرامی در فنجان بریزید.

این نوع قهوه را گاهی شیرین مصرف می کنند. برای این کار چند حبه قند داخل قوری می ریزند و می گذارند تا همراه قهوه به جوش آید. گاهی به این قهوه هل هم اضافه می کنند. قهوه ترک، به این روش تهیه می شود.

قهوه به دست آمده، نوشیدنی غلیظی است که رویش کف دارد و پودر قهوه هم در ته فنجان، ته نشین شده است.

روش دم کردن قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو، با تحت فشارقراردادن آب داغ تهیه می شود. این روش برای تهیه انواع نوشیدنی های قهوه به کار می رود. قهوه اسپرسو طعم متمایزی داشته و به علاوه رویش ماده خامه مانندی جمع می شود

آب سرد را در مخزن زیرین موکاپات (تا زیر سوپاپ) بریزید. سپس پودر قهوه را در سبد میانی موکاپات ریخته و سطح آن را صاف کنید. (نیازی به فشرده کردن پودر قهوه در سبد موکاپات نیست)

یکی از روش های دم کردن قهوه خوش طعم با موکاپات

پس از صاف کردن پودر قهوه، قسمت بالایی موکاپات را روی قسمت پایینی آن ببندید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید.

حالا منتظر بمانید تا قهوه تان آماده شود، البته کمی قبل از این که اسپرسو از استوانه بخش بالایی بیرون بیاید متوجه عطر و صدای آن می شوید.

پس از بالا آمدن کامل قهوه در مخزن بالایی، می توانید آن را در فنجان بریزید و نوش جان کنید. در صورتی که مایل اید نوشیدنی‌تان را شیرین میل کنید، می‌توانید از شکر یا … به همراه قهوه‌تان استفاده کنید.

نکات تهیه اسپرسو با موکاپات:

قهوه موکاپات نباید بر روی شعله قل بزند یا بجوشد.
اسپرسویی که برای اولین بار در موکاپات خود دم می کنید را حتما دور بریزید.
اسپرسو به تغیرات ناگهانی دما بسیار حساس است پس فنجان های تان را قبل از ریختن اسپرسو گرم کنید.

خرید ملزومات کافی شاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *