تاریخچه قهوه

همه چیز درباره تاریخچه قهوه

از تاریخچه قهوه و نحوه ی پیدایش آن چه اطلاعی دارید؟ به نظر شما چه کسی اولین بار طعم قهوه را چشید؟ اگر باریستا هستید و یا علاقه دارید در دوره آموزش باریستا شرکت کنید باید بدانید که قهوه ای که امروزه تقریبا در سراسر جهان رشد می کند مربوط به قرن ها پیش است.

در قرن یازدهم میلادی در منطقه ی اتیوپی فردی به نام کالدی متوجه موضوعی شد، او دریافت که بزها و گوسفندانش بعد از خوردن یک نوع گیاه انرژی مضاعفی دریافت کردند و نسبت به روزهای قبل شادتر و سرحال تر هستند.

کالدی یافته های خود را به صومعه ی قبیله ی خود برد و ماجرا را برای راهبان صومعه شرح داد. راهبان متوجه شدند که با خوردن این میوه هوشیاری و انرژی بیشتری را دریافت کرده اند.

بعد از مدتی قبیله ای که کالدی در آن زندگی می کرد، میوه ی درخت قهوه را با روغن حیوانی مخلوط کردند و با خوردن آن انرژی آن ها هم افزایش پیدا می کند.

تاریخچه قهوه

قهوه در اروپا

بعد از مدتی قهوه از اتیوپی و از طریق بندر بوربون به اروپا راه پیدا کرد و بسیار فراگیر شد. در ابتدا کلیسا با قهوه مقابله کرد اما بعد از مدتی و با فشار پادشاه، قهوه یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی های اروپا شد.

امروزه قهوه پس از آب، دومین نوشیدنی پرمصرفِ دنیاست. کشور فنلاند از نظر سرانه ی مصرف، پر مصرف ترین کشور دنیا و کشور آمریکا، با توجه به وسعت و جمعیت، بیشترین قهوه را در دنیا مصرف می کند.

قهوه در عربستان

پای قهوه به عربستان باز می شود و تاریخچه قهوه را در آن جستجو می کنیم. بعد از اتیوپی، نوبت عربستان بود، دانه‌های قهوه در قرن چهاردهم میلادی وارد شبه جزیره‌ی عربستان شد. مردم عربستان ابتدا قهوه را مانند مردم اتیوپی مصرف می کردند، اما بعدها طریقه ی مصرف آن ها تغییر کرد و رشد این درخت در شهر یمن آغاز شد.

یمن به دلیل آب و هوای مناسب و شرجی اش مکان مناسبی برای رشد درخت قهوه بود، این نوشیدنی به سرعت در جهان عرب شهرت پیدا کرد و شهرت آن هم بیشتر به این دلیل بود که دین اسلام ابتدا در دنیای عرب گسترش پیدا کرد و نوشیدنی های الکلی حرام بود،

به همین دلیل قهوه یکی از مناسب ترین نوشیدنی ها برای جایگزینی نوشیدنی های الکی بود. در واقع اعراب بودند که قهوه را در مناطق شبه جزیره عربستان و اطراف آن رواج دادند.

تاریخچه قهوه

قهوه در ترکیه

بعد از عربستان قهوه در قرن پانزدهم میلادی وارد ترکیه می شود، از آن جا که پادشاه ترکیه عاشق نوشیدنی بود، بعد از چشیدن قهوه عاشق آن شد. قهوه در ترکیه همان قهوه ترک امروز سرو می شد با این تفاوت که به جای شعله  روی آتش مستقیم قرار می گرفت.

در آن زمان قهوه را بیشتر افراد ثروتمند استفاده می کردند، کم کم افراد عادی ترکیه هم با قهوه در کافه ها آشنا شدند، در تاریخچه قهوه ، اولین کافه به نام Kiva Han در منطقه‌ی Tahtakale ترکیه بازگشایی شد. به تدریج کافه ها در شهر استامبول افزایش پیدا کرد و قهوه پای ثابت مردم شد.

خورشت قهوه!

روایتی در تاریخچه قهوه وجود دارد که درباره اولین تجربه از رُست (برشته کاری) قهوه است.

در این روایت آمده که در کشور اتیوپی، با قهوه ی سبز نوعی خورش آماده می شده و یک روز در حینِ آماده سازی این خورش ته می گیرد و دان های سبز قهوه شروع به برشته شدن می کنند و عطر و طعم واقعی قهوه همه را شگفت زده می کند.

پس از آن به صورت جداگانه شروع به تفت دادنِ قهوه و سپس دم آوری آن می کنند.

قهوه و شکل گیری کافه ها

کم کم قهوه به نوشیدنی روزمره مردم تبدیل شد و مغازه هایی راه افتادند که در آن ها قهوه سرو می شد. این مغازه ها کافه نامیدند و کافه ها مقصدی برای تفریح و وقت گذرانی شدند.

امروزه راه اندازی کافه یکی از مشاغل پردرآمد است و قهوه نقشِ اساسی را در آن ایفا می کند.

پیج اینستاگرام من

۲ نظر در “تاریخچه قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *