کاپینگ قهوه چیست؟

کاپینگ قهوه و چراییِ آن

قهوه به عنوان یک کالای تجاری می بایست توسط کارشناسان متخصص مورد بررسی قرار گرفته و تحت آزمایش هایی، امتیازاتی به آن تعلق گیرد تا بتوان جایگاه هر کدام از گونه های قهوه را دربازار مشخص نمود. یکی از این بررسی ها و تحلیل ها، فرآیندی است که به آن کاپینگ گفته می شود. اما کاپینگ قهوه چیست؟

با من همراه باشید تا بیشتر با این فرآیند آشنا شوید.

کاپینگ قهوه چیست؟

 

کاپینگ (cupping) در لغت به معنای حجامت است، اما در صنعت قهوه به عملِ چشیدن و امتیاز دهی به عطر و طعمِ قهوه، کاپینگ می گویند.

در این فرآیند به نوعی عطر و طعم قهوه استخراج می شود و در مقامِ مقایسه، تفاوت گونه های مختلف قهوه با یکدیگر مشخص می شود.

شاید بعضی از افراد فکر کنند که حس چشایی قوی ندارند، اما اینطور نیست، در کاپینگ، وقتی چند گونه قهوه با درجه آسیاب های مختلف کنار یکدیگر قرار می گیرند و مقایسه طعمی انجام می شود، آن وقت می توانیم درباره قدرت حس چشایی خود نظر دهیم.

بیشتر بخوانید: پودر آگار آگار چیست؟

فرآیند کاپینگ قهوه

در کاپینگ، قهوه های با درجه آسیاب نسبتا دُرُشت، (کمی درشت تر از فرنچ پرس) آسیاب شده و در کاپ های مخصوص به صورت مستقیم با آبی با دمای حدودا 40 تا 70 درجه سانتیگراد،مخلوط می شود. مدت زمان درگیری آب و قهوه می تواند از 5 تا 9 دقیقه به طول بیانجامد.

پس از طی شدن این زمان، با یک قاشق، تفاله قهوه که به همراه فوم قهوه، به سطح آمده را با قاشق مخصوص این کار، کنار می زنیم و قهوه را به روی زبان اسپری می کنیم تا عصاره قهوه به تمام سطح زبان ما تماس پیدا کرده و بتوانیم عطر و طعم آن را به خوبی احساس کنیم.

فرآیند کاپینگ حرفه ای

فرآیند گفته شده، کاپینگ در سطح آماتور است، در کاپینگ حرفه ای جداولی به همراه کاپِر (فردی که طهم قهوه را می چِشَد) وجود دارد که در آن به هرکدام از فنجان های قهوه امتیازاتی تعلق می گیرد و در نهایت این امتیازات برای قیمت گذاری و تعیین جایگاهِ آن گونه ی قهوه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *