ویژگی های قهوه ؛ شناخت اولیه

آشنایی با قهوه

قهوه و تمام ویژگی های قهوه سوختی که نیروی بشریت را تامین می کند. این نوشیدنی تقریباً در همه کشورهای جهان از روستاهای نپال گرفته تا شهرهای آمریکا وجود دارد.

قدمت آن به قرن دهم برمی گردد ، اعتقاد بر این بود که اولین بار در اتیوپی کشف شد. در قرن پانزدهم ، به مناطقی از جمله خاورمیانه ، ایران و ترکیه رسیده بود.

اطلاعات اولیه قهوه

در قرن هفدهم ، به بقیه جهان مانند جنوب شرقی آسیا و قاره آمریکا رسید.

دنیای وسیع قهوه ، درست مانند شراب ، دنیایی عظیم و پیچیده است. هر فنجان بسته به اینکه دانه های قهوه از کجا آمده اند، نحوه برشته شدن دانه ها و حتی نحوه دم کشیدن آن طعم بی نظیری دارد.

برای امروز ، امیدواریم با بررسی جنبه های کلیدی طعم قهوه و چگونگی تأثیر اجزای مختلف بر فنجان قهوه صبحگاهی ، به شما کمک کنیم تا شهد زندگی بشر را بهتر بشناسید.

چهار مورد از ویژگی های قهوه

افراد مختلف به دلایل مختلف قهوه می نوشند. شما می توانید قهوه را صرفاً برای افزایش کافئین ، برای خوردن غذای خود یا حتی اگر قرار است در استارباکسِ محلی خود نشسته و از wi-fi آنها در طول روز استفاده کنید، بنوشید.

 

برای درک بهتر و توصیف یک فنجان قهوه ، متخصصان نوشیدنی خود را در چند بعد ارزیابی می کنند. ما بر روی چهار مورد اصلی از ویژگی های قهوه تمرکز می کنیم تا دریابیم که ویژگی یک قهوه خوب چیست؟

عطر ، اسیدیته ، بادی (غلظت) و طعم.

عطر

درست مانند شراب ، بو بخش مهمی از دنیای جذابِ قهوه است. به این دلیل که حس بویایی با حس چشایی ما ارتباط تنگاتنگی دارد.

قبل از خوردن قهوه ، یک لحظه وقت بگذارید و بینی خود را روی فنجان بگذارید و بگذارید عطرِ قهوه شما را در خود بگیرد.

بسته به نوعِ قهوه ، رایحه های رایج شامل کارامل ، دودی ، کربنی ، میوه ای ، آجیلی و تند است.

برای افراد عادی ، برخی از این عطرها ممکن است ضعیف باشند و بنابراین تشخیص آنها دشوار است. اما امتحان کردن آن هرگز ضرری ندارد ، زیرا حسِ یک بوی خوب از قهوه، به نوشیدن قهوه کمک می کند.

اسیدیته

اسیدیته احساس درخشانی است که طعم بی نظیری به قهوه می بخشد. این کیفیتی است که معمولاً با دانه های قهوه در ارتفاعات بالاتر رشد می کند و بنابراین از کیفیت بالاتری برخوردار است.

در قهوه انواع مختلفی از اسیدیته وجود دارد. این می تواند از اسید سیتریک موجود در قهوه عربیکا گرفته تا مالیک اسید باشد که طعم قهوه را شبیه میوه می کند.

بسیاری از کسانی که قهوه می نوشند ، قهوه بسیار اسیدی را عاملِ ترش کردنِ معده خود می دانند. با این حال ، همه ی علت این امر انواع اسیدها نیست ، بلکه نوع خاصی از آن به نام کینیک اسید شناخته می شود. اسید کینیک در قهوه ی بیات که مدتها پیش بو داده یا دم کرده بود افزایش می یابد و به ندرت از منشاء خودِ دانه ی قهوه است.

بادی (غلظت)

بادیِ قهوه که به عنوان احساس دهانی نیز شناخته می شود ، معیاری برای بافت آن است. وقتی فنجان قهوه بعدی خود را می نوشید ، احساس کنید که قهوه چقدر غلیظ است که روی زبان شما می نشیند.

درست مانند عطر ، هنگام توصیف بادیِ قهوه اصطلاحات مشخصی وجود ندارد. در عوض ، متخصصان از واژگان گسترده ای استفاده می کنند تا احساس را دقیقاً به تصویر بکشند.

موارد رایج مورد استفاده عبارتند از “بادیِ سنگین” و “بادیِ سبک”.

یک قهوه با بادیِ سنگین، غلیظ تر و چسبناک تر به نظر می رسد ، در حالی که یک قهوه با بادیِ سبک، رقیق تر به نظر می رسد.

یک راه آسان برای درک تفاوت بین یک بادیِ سنگین و یک بادیِ سبک ، احساس شیر کامل در برابر شیر بدون چربی است که در دهان شما قرار می گیرد.

مراحل کشت قهوه

طعم

طعم قهوه به عبارت ساده در واقع طعمِ قهوه است!

آیا حاوی عسل است؟ طعم وانیل دارد؟ شاید مزه آن ترکیبی از آجیل و کارامل باشد؟

توصیف طعم قهوه ، درست مانند توصیف بادیِ قهوه ، به اندازه واژگان فرد وسیع است.

شیرینی و تلخی، از دیگر عوامل ذکر شده مانند اسیدیته و بادی، توصیفات رایج برای توصیف طعم قهوه است.

این چهار مورد از اصلی ترین ویژگی های قهوه ، باید به شما این امکان را بدهد که فنجان قهوه را در دستان خود بهتر توصیف کنید.

با این حال، مهم است که بدانید این ویژگی ها در طی فرآیند تولید قهوه چگونه به وجود می آیند ، زیرا این امر به شما امکان می دهد متغیرهایی را که در قهوه مورد علاقه شما وجود دارد، بشناسید.

عوامل اصلی عبارتند از منشاء دانه قهوه ، نوع رُست و نحوه دم آوریِ آن.

بزودی و در یک محتوای دیگر به بررسی عوامل اصلی خواهم پرداخت…


سایت و پیج اینستاگرام من رو دنبال کنید تا از دنیای هیجان انگیز قهوه و نوشیدنی های سرد همواره مطلع باشید.

آموزش تخصصی باریستا

پیج اینستاگرام من

فروشگاه حامی کافه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *