قهوه کپسولی چیست؟

درباره قهوه کپسولی

قهوه کپسولی چیست؟ امروزه اکثر مردم روز خود را با قهوه شروع می کنند و برخی هم از شدت علاقه زیاد به قهوه با شرکت در دوره های آموزش باریستا اطلاعات خود را درباره قهوهه تکمیل می کنند.

قهوه کپسولی

قهوه، نوشیدنی بسیار محبوب و پر طرفدار در جامعه امروز است که هر روز بر محبوبیت این نوشیدنی جادویی افزوده می‌شود و راه‌ها و روش‌هایی برای لذت بردن هرچه بیشتر از آن بررسی و ابداع می‌شود. یکی از این ابداعات محفظه‌ سرو تکی قهوه است. این محفظه‌ها توانایی تهیه یک فنجان قهوه را به طور بسیار سریع و آسان به ما می دهند.

کپسول قهوه و پد قهوه دو نمونه از این محفظه‌ها هستند. در این مطلب سعی داریم بفهمیم که کپسول قهوه چیست و چه جزئیاتی دارد. همچنین در ادامه با بزرگ ترین تولیدکننده کپسول قهوه در جهان یعنی شرکت نسپرسو آشنا می شویم.

کپسول قهوه چیست؟

جواب اینکه قهوه کپسولی چیست به طور خلاصه می شود: قهوه کپسولی محفظه‌ سرو تکی قهوه است که برای تهیه یک فنجان قهوه بدون نیاز به اندازه گیری و تمپ و… استفاده می‌شود. این کپسول‌ها دارای اشکال مختلفی هستند که بنا به شرکت تولیدکننده آن (مانند نسپرسو، دولچه گوستو و..) و دستگاه‌های مختلف، متفاوت‌اند.

همان‌طور که اشاره کردیم پد قهوه نیز یکی از انواع محفظه‌های سرو تکی قهوه است. اما امروزه به دلیل استقبال گسترده مردم از کپسول‌های قهوه (به‌خصوص بعد از سال 2015 که شرکت بزرگ نسپرسو دست به ساخت و عرضه آن زد)، نقش پد قهوه بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده حتی چای، کاکائو و نوشیدنی‌های بدون الکل نیز به صورت کپسول ارائه خواهند شد.

محتویات داخل این قهوه کپسولی، پودر قهوه تازه رست و آسیاب شده است. این کپسول‌ها دارای رایحه فراوان و کیفیت مناسب در زمان تهیه هستند. تا زمانی که بدنه کپسول هیچ آسیبی ندیده باشد، رایحه و تازگی قهوه حفظ می‌شود و این به ‌خاطر ساختار منحصربه‌فرد کپسول‌هاست.

ساختار منحصربه‌فرد کپسول‌ها از تکنولوژی بالایی برخوردارند، در حالی که جنس آنها تماماً پلاستیک است. به دلیل جنس و تکنولوژی بالای این ساختار در برابر هوا کاملاً عایق هستند.

پس اگر از شما پرسیدند که کپسول قهوه چیست می توانید بگویید: راحت ترین شیوه تهیه یک قهوه اسپرسو توسط محفظه های کوچک که در دستگاه های مخصوص قهوه کپسولی قرار می گیرند.

ساختار کپسول های قهوه

حال که تا قسمتی دانستیم قهوه کپسولی چیست، بیایید ساختار آن را هم بررسی کنیم. ساختار کپسول های قهوه و البته قهوه کپسولی نسپرسو به عنوان الگویی پایه، جنسی کاملاً پلاستیکی دارد. در بالای این کپسول غشایی پلاستیکی و بسیار محکم قرار دارد. در زیر آن لایه‌ای پلاستیکی و مشبکی قرار گرفته است که روزنه‌های نسبتاً درشتی برای گذر آب دارد.

در زیر این لایه مشبک، ترکیب پودر قهوه است. بعد از پودر قهوه، لایهٔ مشبک دیگری با روزنه‌های بسیار ریز وجود دارد که قهوه پس از ترکیب با آب از این روزنه‌ها عبور کرده و به فنجان وارد می‌شود در نهایت همهٔ اینها درون یک محفظه‌ای بسیار محکم و فوق عایق قرار گرفته‌اند که از 8 لایه مختلف تشکیل شده است. همه این عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند و کیفیت و تازگی قهوه را به خوبی حفظ می‌کنند.

به دلیل حساسیت و کیفیت بالای این محصول، باید از مواد اولیه بسیار مرغوب و باکیفیت در ساخت قهوه کپسولی استفاده شود چرا که اگر ساختار بدنه کپسول کیفیت مناسب نداشته باشد دیگر نمی‌تواند عایق مناسبی بوده و قهوه داخل آن کیفیت خود را از دست خواهد داد و این موضوع برای شرکت تولیدکنندهٔ محصول هزینهٔ سنگینی به دنبال خواهد داشت.

کپسول قهوه نسپرسو

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، پس از بررسی این سوال که قهوه کپسولی چیست، می خواهیم یکی از بزرگ ترین و اولین شرکت های تولید این محصول را بررس کنیم. یعنی نسپرسو (Nespresso)  یکی از برندهای شناخته شده دنیای قهوه که بیشتر با نام کپسول قهوه در جهان شناخته شده است.

این شرکت به عنوان نخستین و بزرگترین تولید کننده‌ انواع قهوه کپسولی به شمار می‌رود و همچنین تولید قهوه سازهای مدرن و امروزی اسپرسو از محصولات متفاوت این شرکت نسبت به دیگر برندها است. نسپرسو یکی از برندهای شرکت تولید مواد غذایی نستله است که ایده‌ طراحی آن توسط یکی از کارمندان شرکت Nestle در سال 1976 شکل گرفت و در حال حاضر دفتر مرکزی این شرکت در شهر لوزان کشور سوییس قرار دارد.

داستان شکل گیری نسپرسو از یک ایده‌ ابتدایی و ساده شروع شد: توانایی تهیه‌ یک فنجان قهوه‌ عالی اسپرسو شبیه به باریستاهای حرفه‌ای توسط همه‌ افراد .

در سال 1976 یکی از کارمندان شرکت نستله این ایده را مطرح کرد و در همان سال اختراع و ثبت انحصاری شد. در ابتدای راه این ایده موفقیت چندانی را کسب نکرد تا اینکه یک دهه‌ بعد یعنی در سال 1986 و با تلاش‌های بیشتر به تدریج به موفقیت بیشتری دست پیدا کرد.

برای کپسول قهوه اسپرسو، در ابتدا از چهار قهوه‌ متنوعCapriccio ، Cosi ، Decaffeinato  و Bolero (Volluto)  استفاده شد و دو قهوه ساز اسپرسو با مدل‌های C100 و C1100 معرفی شد. بازار تجاری نسپرسو در ابتدا متعلق به کشورهای سوییس، ژاپن و ایتالیا بود .

در سال 1990 شرکت نستله قراردادی را با شرکت تولیدکننده‌ ماشین آلات خانگی  Turmix  در سوییس به امضا رساند که به عنوان نقطه‌ آغازی  برای فروش قهوه سازهای نسپرسو به حساب می‌آید .

نخستین نمونه‌های قهوه کپسولی قابل بازیافت در سال 1991 با 34 نوع گوناگون معرفی شد. در همین سال فروش محصولات نسپرسو به کشورهای فرانسه و آمریکا نیز رسید. دو سال بعد یعنی در سال 1993 خط تولید دوم کپسول قهوه راه اندازی شد و قهوه‌های Toscana (Arpeggio )  و Roma به عنوان پنجمین و ششمین نوع کپسول‌های قهوه معرفی شدند.

در این دوره بازار تجاری نسپرسو در دنیا رو به گسترش بود و طراحی و نوآوری باعث فروش بیشتر محصولات نسپرسو شد. همچنین قابلیت ثبت سفارش آنلاین 24 ساعته راه اندازی شد .

در سال 1996 نخستین سایت اینترنتی شرکت نسپرسو راه اندازی شد که بعدها به عنوان یکی از راه‌های فروش محصولات این شرکت در سراسر دنیا شناخته شد. در همین سال قهوه سازهای C250/554  معرفی شدند که به عنوان نخستین مدل‌های قهوه سازهای نیمه اتوماتیک این شرکت به حساب می‌آیند.

نسپرسو در جهان امروز

نسپرسو امروزه در 64 کشور جهان نمایندگی دارد و بیش از 12 هزار کارمند در سراسر جهان که نیمی از آنها بصورت مستقیم با مشتریان ارتباط دارند، در این شرکت مشغول به کار هستند. در سال 2000 تعداد کارمندان نسپرسو 331 نفر بوده است که نسبت به آن سال، امروزه تعداد کارمندان افزایش قابل توجهی داشته است. بیش از 5 میلیون هوادار در شبکه‌های اجتماعی Nespresso را دنبال می‌کنند و روزانه 340 هزار مشتری جدید از سایت فروشگاهی این شرکت بازدید می‌کنند.

سه دفتر مرکزی و تولید عمده‌ نسپرسو در شهرهایAvenches ، Orbe  و Romont کشور سوییس قرار دارند.

امروزه نسپرسو بیش از 60 مدل قهوه ساز هوشمند و زیبا را تولید می‌کند که به وسیله‌ 8 کارخانه‎‌ تولید ماشین آلات مرتبط با قهوه در جهان صورت می‌پذیرد. همچنین بیش از ده جایزه‌ مختلف بین المللی  برای طراحی‌های منحصر بفرد قهوه سازهای نسپرسو، به این شرکت اهدا شده است.

پیج اینستاگرام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *