روز جهانی اسپرسو

1 اکتبر یا 23 نوامبر؟

روز جهانی اسپرسو در کدام تاریخ برگذار می شود؟ جواب این سوال یکی نیست. در آمریکای شمالی 23 نوامبر به روز جهانی اسپرسو معروف است. با شرکت در دوره های آموزش باریستا، تمامی اطلاعات خود را تکمیل کنید.

روز جهانی اسپرسو

روز جهانی اسپرسو

به مناسبت روز جهانی اسپرسو میخواهیم درباره این نوشیدنی قوی صحبت کنیم. در تورین، ایتالیا، در سال 1884 یک نوآوری باورنکردنی جدید ایجاد شد. که روش انجام کار را برای زمان و تاریخ تغییر داد. کارگران خسته دیگر مجبور نیستند برای گذراندن روز به نیروی شخصی خود تکیه کنند یا به قهوه و چای معمولی تکیه کنند.

در عوض، به لطف روش‌های نوآورانه آنجلو موریوندو، قهوه عصر جدیدی از روشنگری را تجربه می کند. زیرا دستگاه جدید او راهی برای کنترل جداگانه بخار و آب از قهوه پیدا کرد. البته سال‌ها قبل از این قهوه وجود داشت، اما این نوآوری امکان استخراج حداکثر پتانسیل ممکن را از دانه قهوه ساده فراهم کرد.در این مقاله به موضوع اسپرسو و تاریخچه آن در جهان می پردازیم.

معنی اسپرسو

قبل از اینکه به روز جهانی اسپرسو بپردازیم، به این موضوع بپردازیم. آیا اسپرسو معنی خاصی دارد. اسپرسو واژه ای است که از ایتالیایی به عاریت گرفته شده است. به معنای “قهوه ای” است که با فشار دادن، آب داغ از طریق دانه های قهوه ریز آسیاب شده بوجود می آید.” این کلمه در ایتالیایی به معنای “برای یک وعده” یا “به درخواست مشتری ساخته شده” است تا آن را از قهوه دم کرده در ظروف متمایز کند.

فرهنگ اسپرسو

Doppio – دوپیو : در ایتالیایی به معنای دوبل “دوپیو دو شات اسپرسو” است و استاندارد است. اکثر کافی‌شاپ‌ها یک دوپیو یا دابل شات را به‌عنوان سفارش پیش‌فرض هنگام درخواست اسپرسو سرو می‌کنند.

“triple” یا “quad”: در نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو در آمریکا، به‌ویژه نوشیدنی‌های بزرگ‌تر مبتنی بر شیر، نوشیدنی با سه یا چهار شات اسپرسو به ترتیب «سه‌گانه» یا «چهارگانه» نامیده می‌شود.

ریسترتو: ریسترتو یک شات قوی تر از اسپرسو است که با استفاده از تفاله قهوه ریزتر و نصف مقدار آب تهیه می شود.

چرا اسپرسو از سایر قهوه ها سالم تره؟

اسپرسو انتخاب بسیار سالم تری نسبت به انواع معمولی قهوه است که بسیاری از مردم در طول روز می نوشند. به جای پر کردن شکر و خامه، می توان از اسپرسو همانطور که هست لذت برد. کالری و چربی های اضافی را حذف کرد. شما می توانید بدون از دست دادن سلامتی خود این افزایش انرژی را دریافت کنید. پیشنهاد می کنیم در روز جهانی اسپرسو از خوردن این نوشیدنی لذت ببرید.

اسپرسو در مقابل اکسپرسو: کدام درست است؟

مردم قهوه را جدا دوست دارند و برای قهوه ارزش خاصی قائلند. برای بسیاری این یک نقطه برجسته است، بنابراین مهم است که آن را به درستی تلفظ کنید. در ملاء عام درخواست یک اکسپرسو کنید و در چهره غریبه ها اخم کامل خواهید کرد. برخی شما را به خاطر نگفتن اسپرسو با «s»، بی سر و صدا قضاوت خواهند کرد. اما آیا از هر دو کلمه استفاده می شود؟

تفاوت بین اسپرسو و اکسپرسو

اسپرسو از کافه اسپرسو ایتالیایی گرفته شده و به معنای “فشرده شده” است – قهوه با فشار دادن آب تحت فشار از میان دانه ها تهیه می شود. اما از آنجایی که بسیار شبیه به کلمه انگلیسی اکسپرس است، که اغلب به خدمات سریع (قطار سریع، تحویل سریع، خط سریع السیر) اشاره دارد، اشتباه تلفظ می شود. یک باور رایج وجود دارد که به سرعت مربوط می شود – اسپرسو به عنوان یک قهوه سریع در حال حرکت. بنابراین “x” در املا و تلفظ اسپرسو نفوذ می کند و منجر به اکسپرسو می شود

از آنجایی که ما با مشتریان و افرادی مواجه شده ایم که اسپرسو را اشتباه تلفظ می کنند، می خواهیم در مورد اسپرسو و چرایی اهمیت آن صحبت کنیم. نکته مهم زبانی که باید به آن توجه کرد این است که تلفظ آن «اسپرسو» است، نه «اکسپرسو». ما حتی دیدیم که برخی از افراد آن را “esspreso”، “exspresso”، “espreso”، “expreso” می‌نویسند که کاملا توهین‌آمیز است.

روز جهانی اسپرسو

روز جهانی اسپرسو برای گرامیداشت این اختراع لذت بخش و موثر و مرد شگفت انگیزی که همه چیز را ممکن کرد ایجاد شد. درست است، این دستگاه از آن زمان تا به حال دستخوش ارتقاء و نوآوری های متعددی شده است، از جمله تبدیل آن به استفاده از برق!

با در دسترس بودن دستگاه های اسپرسوساز خانگی و افزودن شیر بخار پز یا کف شده به معجون، اسپرسو نقش مهم تری را ایفا کرده است. (در واقع، لاته در حال حاضر یکی از محبوب ترین روش های مصرف اسپرسو است!) از تورین، ایتالیا، این نوشیدنی در سراسر جهان گسترش یافت و جایگاه برجسته ای در اروپا، ایالات متحده آمریکا و در نهایت در کل جهان به دست آورد.

اسپرسو غنی و قدرتمند یک تقویت کننده فوق العاده برای روز است.  برای قهوه نوشانی که به دنبال راهی برای پشت سر گذاشتن روزهای سخت طولانی (و شاید شب ها) هستند، گزینه ای بسیار خوب است. یک شات اسپرسو، تصفیه‌شده‌ای از قهوه است که به قوی‌ترین عناصر آن تقطیر می‌شود و در فنجان‌های مخصوصی تحویل می‌شود که باید دارای برچسب هشداردهنده‌ای باشد که روی آن نوشته شده است: ارتعاش زیاد و لرزش کافئین پیش رو!

روز جهانی اسپرسو یک روز لذت بخش برای جشن گرفتن تاریخ این نوشیدنی خوشمزه و قدرتمند برای یک روز دلهره آور و رفع خستگی هاست.

جدول زمانی روز ملی اسپرسو

1884

ثبت اختراع دستگاه اسپرسوساز 

آنجلو موریندو، اهل تورین، ایتالیا، اختراع خود را به نام «ماشین بخار جدید برای نوشیدنی قهوه  فوری» به ثبت رساند. و باعث شد تا ما روز جهانی اسپرسو را هرساله جشن بگیریم.

پیج اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *