قهوه فرانسه چیست؟

آشنایی با قهوه فرانسه

قهوه فرانسه چه تفاوتی با دیگر قهوه ها دارد؟ امروزه می بینیم که اکثریت مردم به نوشیدن قهوه روی آوردن اما شاید خیلی از آن ها تفاوت قهوه ها را ندانند! اگر می خواهید با دنیای قهوه ها آشنا شوید می توانید در دوره آموزش باریستا شرکت کنید.

قهوه فرانسه

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که، قهوه فرانسه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر انواع قهوه‌ها متمایز می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که، قهوه فرانسه یک نوع خاص از عصاره گیری از دانه های قهوه است که به وسیله عبور جریان آب جوش به مرور از روی پودر قهوه شما، و سپس فیلتر شدن و جداسازی عصاره قهوه از تفاله های قهوه به عمل می‌آید. این روش تهیه باعث استخراج طعم و عطر غنی از دانه‌های قهوه می‌شود و این قهوه را از سایر انواع قهوه‌ها متمایز می‌کند.

قهوه فرانسه یکی از انواع گوناگون قهوه در دنیا نمی باشد بلکه تنها روشی برای تهیه قهوه است، به دلیل اینکه به روش فرانسوی آماده می شود به آن قهوه فرانسوی می گویند. این نوع قهوه از نظر اندازه سایز آسیاب کمی از قهوه ترک درشت تر است و دانه های آن به اندازه شکر می باشد. قهوه فرانسوی از ترکیب دانه های روبوستا و عربیکا درست می شود. درصد ترکیب این دانه ها با هم برابر نیست. در بعضی مواقع به نسبت  50  به 50  می ریزند و گاهی اوقات  30 درصد از دانه های روبوستا را با 70 درصد از دانه های عربیکا مخلوط می کنند.  درصد ترکیب بستگی به ذائقه شما دارد. قهوه ای که در ایران با نام قهوه فرانسه می شناسیم در دیگر کشورها با نام قهوه چکه ای و قهوه فیلتری (دریپ کافی) شناخته می شود. این قهوه در میان مردم اروپا و آمریکا مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. آنان قهوه را  هر روز در وعده صبحانه مصرف می کنند ولی قهوه اسپرسو را در طول روز مصرف می کنند.

آشنایی با انواع قهوه فرانسه

قهوه فرانسه متنوع است و انتخاب یک نوع ممکن است گیج‌کننده باشد. از قهوه‌های معمولی تا نسخه‌های ویژه با اضافه‌کردن خامه یا شکلات، انواع مختلفی از قهوه فرانسه وجود دارد. مثلاً “کافه اکسپرس” با طعم غنی و شدید و “کافه لاته” با لایه‌لایه خامه در بالای قهوه، هر کدام تجربه متفاوتی از مصرف قهوه را ارائه می‌دهند.

آیا شما از نوشیدن قهوه فرانسه لذت می برید؟ آیا شما تفاوت قهوه فرانسه را با دیگر قهوه های موجود در بازار مثل قهوه ترک یا قهوه فوری یا قهوه اسپرسو  را می دانید؟ آیا با طرز تهیه قهوه فرانسه آشناییت دارید؟ غالبا این قهوه به رنگ قهوه ای و نسبتا رقیق می باشد زیرا در حجم آب بالا سرو میگردد. همچنین در فنجان های بزرگ و یا لیوان سرو می شود، ولی قهوه اسپرسو در فنجان کوچک سرو می شود.

کافئین موجود در این قهوه بستگی به فنجان یا لیوان مورد مصرف بستگی دارد. اگر یک فنجان قهوه فرانسه را با همان فنجان قهوه اسپرسو مقایسه کنیم، میزان کافئین فنجان محتوی قهوه اسپرسو 3 برابر فنجان دارای قهوه فرانسه می باشد ولی به دلیل اینکه بیشتر با فنجان های بزرگ نوشیده می شود کافئین بیشتری را به بدن می رساند.

لازم به ذکر است که درصد کافئین موجود در قهوه وابسته به نوع دانه های قهوه نیز می باشد هر چقدر دان قهوه روبوستا در  ترکیب قهوه زیادتر باشد  میزان کافئین هم طبیعتا افزایش می یابد. این قهوه نوشیدنی ملایم و غلیظی می باشد که حاوی روغن قهوه می باشد، چون از فیلتر کاغذی استفاده نمی شود و روغن قهوه حفظ می شود.

تاریخچه قهوه فرانسه چیست ؟

قهوه فرانسه نقش مهمی در فرهنگ و تاریخ فرانسه ایفا کرده است. در قرن هفدهم، ورود قهوه به فرانسه نه تنها به عنوان یک نوشیدنی بلکه به عنوان یک فرهنگ نوین ادبی و اجتماعی تاثیر گذار بود. شاید تاریخ تشکیل اولین کافه‌ها در پاریس و رشد رسانه‌های اجتماعی فرانسه از جمله “سالون‌ها” که مکانی برای گفت‌وگو و تبادل اندیشه‌ها در مورد هنر، فلسفه و سیاست بود، مهم‌ترین محرک‌های ترویج قهوه در فرانسه بودند.

قهوه فرانسه یکی از نوشیدنی‌های معروف و محبوب در سراسر جهان است که تاریخچه‌ای جالب و متنوع دارد. در ادامه، به برخی از مهمترین مراحل تاریخی قهوه فرانسه خواهیم پرداخت:

سال ۱۷۱۰ میلادی کشف قهوه در فرانسه

نخستین ورود قهوه به فرانسه به دستور ملکه آن زمان، لوئیز ۱۴، در سال ۱۷۱۰ میلادی اتفاق افتاد. ملکه لوئیز برای نخستین بار به این نوشیدنی در یک مراسم درباری آشنا شد. این رویداد نقطه شروع تاریخچه قهوه فرانسه به شمار می‌آید.

سال ۱۸۲۲ میلادی  راه‌اندازی کافه‌ های فرانسه

با گذشت زمان، قهوه به سرعت مورد علاقه مردم فرانسه شد. در سال ۱۸۲۲ میلادی، اولین کافه به نام “Le Procope” در پاریس تأسیس شد. این کافه تبدیل به مرکز مهمی از فعالیت‌های ادبی و فرهنگی شد و تأثیر زیادی بر فرهنگ قهوه در فرانسه داشت.

قرن نوزدهم  اصول تهیه قهوه فرانسه

قهوه فرانسه در اوایل قرن نوزدهم به عنوان یک نوشیدنی محبوب در تمام اروپا شناخته شد. در این دوران، اصول تهیه این قهوه به شکلی کامل‌تر و معتبرتر تعیین شد. از آن زمان تاکنون، روش تدریجی و خاص تهیه این قهوه حفظ شده و محبوبیت خود را حفظ کرده است.

قرن بیستم  انتشار جهانی:

در قرن بیستم، قهوه فرانسه به سراسر جهان شناخته شد و به تدریج در رستوران‌ها و کافه‌ها جا افتاد. امروزه، این نوشیدنی با طعم و عطر خاص خود در سراسر جهان مورد تقدیر و استفاده قرار می‌گیرد.

در نتیجه، تاریخچه قهوه فرانسه نشان دهنده رشد و تکامل این نوشیدنی از زمان کشف آن در فرانسه تا امروز است. این نوشیدنی با روش منحصر به فرد تهیه و تجربه‌ی ذائقی خاصی را برای علاقه‌مندان به قهوه ایجاد می‌کند و به عنوان یک عنصر مهم از فرهنگ قهوه در جهان شناخته می‌شود.

میدانیم که برای اولین بار دانه های قهوه در کشور اتیوپی کشف شد. بر اساس داستان ها، یک دامدار به نام کالدی گله بزش را برای چرا به مراتع برده بود. کالدی متوجه شد که بزها بعد از خوردن دانه های گیاه مخصوصی انرژی زیادی پیدا کردند ، به صورتی که شب هم سر و صدا می کردند و نمی خوابیدند. سپس به سراغ بزرگ صومعه رفت و ماجرا را برای او بازگو کرد. بزرگ صومعه از دانه های گیاه مخصوص جمع آوری کرد و نوشیدنی تهیه کرد. با خوردن این نوشیدنی ، انرژی زیادی پیدا کرد و در طول شب نیز مدت زیادی را بیدار ماند. این داستان به شبه جزیره عرب رسید و سفر قهوه در تمام دنیا آغاز شد. از قرن پانزدهم، در کشور یمن و در قرن شانزدهم در کشور های ایران، مصر، ترکیه و سوریه قهوه شناخته شد. در قرن هفدهم شهرت قهوه به قاره اروپا هم رسید. برخی از اروپاییان  قهوه را مایع تلخ شیطانی می گفتند.

قهوه فرانسه به دلیل روش تهیه خاص خود شناخته شده است. این روش باعث می‌شود تازگی، عطر، و طعم دانه‌های قهوه به خوبی در نهایت نوشیدنی انتقال یابد. از ویژگی‌های قهوه فرانسه می‌توان به رنگ تیره، طعم غنی و عطردار، و ترکیب مخصوص اجزای مختلف دانه‌های قهوه اشاره کرد که این نوع قهوه را از سایر انواع متمایز می‌کند.

قهوه فرانسه یک تجربه ذائقی منحصر به فرد ارائه می‌دهد و معمولاً به عنوان یک نوشیدنی طعمدار و با کیفیت شناخته می‌شود. این نوع قهوه را می‌توان به صورت خام یا با افزودن شکر، شکلات، یا خامه مصرف کرد. تنوع و چگونگی مصرف این قهوه بستگی به ترجیحات شما دارد، اما بدون شک، تجربه‌ی طعم و عطر بی‌نظیر آن را لذت‌بخش می‌کند.

بطور کلی، طرز تهیه قهوه فرانسه یک روش تدریجی و ویژه برای استخراج طعم و عطر منحصر به فرد دانه‌های قهوه است. در زیر، توضیحاتی جزئی‌تر در مورد مراحل تهیه قهوه فرانسه و نکات مهم آورده شده است:

طرز تهیه قهوه فرانسه

  • دانه‌های تازه‌ آسیاب شده قهوه
  • آب داغ (تقریباً 90-95 درجه سانتی‌گراد)
  • ترازو
  • تایمر

درباره قهوه فرانسه

بهتر است برای تهیه قهوه از آب معدنی استفاده شود. برای طعم بهتر قهوه، مقداری شکر یا شیر را با قهوه مخلوط کنید. هرچه زمان تهیه قهوه بیشتر شود، قهوه تلخ تر، غلیظ تر و قوی تر می شود. قهوه فرانسه را می توان بعد از درست کردن در ظرفی قوری مانند بریزید و در مجالس جهت پذیرایی از میهمانان استفاده کنید چون قهوه فرانسه دیر تر سرد و کهنه می شود.

دانه قهوه فرانسه خواص زیادی دارد از جمله: نشاط آور، افزایش تمرکز و هوشیاری، آنتی اکسیدان قوی. قهوه حاوی ویتامین های ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، تیامین، نیاسین، فولیک اسید و عناصر مهمی مثل فسفر، منیزیم، پتاسیم و منگنز می باشد. کافئین موجود در قهوه از مغز انسان در برابر بروز بیماری هایی چون آلزایمر و پارکینسون محافظت می کند. همچنین از بروز بیماری های کبدی جلوگیری می کند. علاوه بر این در کاهش وزن در بلند مدت موثر است. شایع ترین مشکل روانی در دنیا  افسردگی است، استفاده از قهوه خطر  ابتلا به آن را به میزان 20 درصد پایین می آورد.

پیج اینستاگرام

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *