کیفیت اسپرسو به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل موثر در کیفیت اسپرسو چیست؟

کیفیت اسپرسو

اسپرسو، قهوه ای جذاب که محبوبیت بسیاری را در میان مردم دارد و هر روز به طذفدارانش اضافه میشود. به همین دلیل همه دنبال روشی هستند که بتوانند اسپرسو با کیفیت تری تهیه کنند و در کافه ها سرو کنند.

فشار

اهرم یک دستگاه اسپرسوساز کلید طلایی درست کردن یک قهوه خوب در آن است. فشار تنها پایه و اساس دم کردن سریع قهوه نیست بلکه به ایجاد حالت فومی و پخش کردن روغن‌های غنی قهوه در شات نهایی اسپرسو هم کمک می‌کند.

فشار ماشین اسپرسو گزینه طلایی عصاره گیری خوب و با کیفیت اسپرسو می باشد. اما این به این دلیل نیست که پایه و اساس اصلی دم اوری سریع اسپرسو است، بلکه به ایجاد حالت فومی و پخش کردن روغن های غنی در عصاره گیری نهایی اسپرسو کمک میکند. در نتیجه باعث می شود کیفیت اسپرسو بهتری داشته باشیم.

دانه قهوه

دانه قهوه و نوع آن تاثیر بسیاری در کیفیت اسپرسو عصاره گیری شده دارند، به صورتی که هر نوع دانه قهوه از کشور های متفاوت نتیجه ی متفاوت وطعم نهایی متفاوتی دارند. پس در نتیجه دانه قهوه نیز تاثیر در کیفیت اسپرسو دارند.

وزن قهوه

مقدار گرمی قهوه ای که در اسپرسو استفاده میشود نیز یکی از تاثیر گذار ترین عوامل در کیفیت اسپرسو می باشد که به صورت استاندارد برای قهوه اسپرسو دبل بین 15 تا 22 گرم قهوه آسیاب شده نیاز دارید.

سایز آسیاب قهوه

برای روش های مخطلف دم آوری قهوه سایز آسیاب قهوه یکی از تاثیر گذار ترین عوامل در کیفیت قهوه عصاره گیری شده می باشد. برای مثال سایز آسیاب قهوه اسپرسو با سایز آسیاب قهوه ترک متفاوت بوده و خروجی متفاوتی هم خواهند داشت.

آناتومی یک شات اسپرسو

اسپرسو در یک کاپ که دارای 50 میلی لیتر  حجم می باشد سرو می‌شود و اگر به روش درست و استاندارد تهیه شده باشد روی آن را لایه ای قهوه‌ای رنگ از کرم یا مقداری فوم می‌پوشاند.

فومی که روی قهوه اسپرسو تشکیل می شود یکی از راه های تشخیص  کیفیت اسپرسو می باشد.

چند نکته  قابل توجه در تهیه اسپرسو

زمانی که  آب با فشار روی سطح  قهوه می‌ریزد باعث ایجاد واکنش‌هایی در آن می‌شود که باعث تشخیص کیفیت اسپرسو در برخی از آن‌ها می شود که شامل موارد زیر هستند:

چربی بسیار لذیذ و دوست داشتنی قهوه با آب داغ در هم آمیخته می‌شوند.
قرار گرفتن در معرض فشار، دانه‌ها را گاززدایی می‌کند به این معنی که دی اکسید کربنی که در طول فرآیند بو دادن ایجاد شده است به بیرون رانده می‌شود.
یون‌های بی‌کربنات وقتی به صورت ناگهانی در معرض فشار آب قرار می‌گیرند دست خوش یک سری واکنش شیمیایی می‌شوند و PH بستر قهوه تغییر پیدا می‌کند.
تغییر ناگهانی از یک محیط پرفشار (دستگاه) به یک محیط کم فشار (فنجان) به کربن دی اکسید اجازه می‌دهد تا در اطراف اسپرسو و داخل حباب‌ها شکسته و آزاد شود.

آیا مصرف اسپرسو مضر است؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است، خیر. قهوه اسپرسو بسیار زیاد بوده و برخلاف تفکر عموم مصرف اسپرو مصر نمی باشد.قهوه دارای آنتی اکسیدان های بسیار زیادی بوده و کالری بسیار پایین، که مصرف آن حتی باعث چربی سوزی و از بین رفتن کالری می شود.

هر شات اسپرسو چقدر کافئین دارد؟

در حالی که مصرف روزانه یک شات دبل اسپرسو ضرری ندارد مصرف بیشتر از یک شات دبل میتواند برای برخی افراد مضر باشد. که البته به کیفیت اسپرسو که مصرف شده نیز بستگی دارد. بدیهی است که در قهوه کافئین وجود دارد و کافئین بیش از اندازه باعث افزایش اضطراب میشود و میتواند روی فشار خون نیز تاثیر داشته باشد.

اگر از جنبه مثبت به این موضوع نگاه کنیم هر یک شات دبل اسپرسو حدودا 60 میلی گرم کافئین دارد که یک چهارم مصرف روزانه ای است که توصیه شده. پس مقدار کافئین کمی وارد بدن شده و ضرری نخواهد داشت.

با این حال اگر چه مصرف 5 تا 7 شات اسپرسو ممکن است قلب شما را به حالت خستگی دربیاورد اما اگر با احتیاط مصرف شود احتمالا به جای صدمه زدن به سلامتیتان بیشتر به شما کمک کند. به هر حال مانند هر چیز دیگری باید نسبت به واکنش بدن خود به موادی مانند کافئین آگاه باشید و بر این اساس آن را مصرف یا از خوردن آن خودداری کنید.

انواع و کیفیت اسپرسو

روش های مختلفی برای تهیه کیفیت اسپرسو وجود دارد که در طول قرن بیستم توسط باریستا ها به ثبت رسیده.

دوپیو: به یک شات قهوه اسپرسو دبل گفته می شود که داری حدودا 40 میلی گرم اسپرسو است.

ریسترتو: به قهوه اسپرسوی غلیظی گفته میشود که تنها یک اونس حجم دارد که معادل با 30 میلی گرم می باشد.

لانگو: به یک شات قهوه اسپرسو دبل گفته می شود که دو اونس معادل 60 میلی گرم حجم دارد و بر خلاف دوپیو غلظت بسیار زیادی دارد.

نوشیدنی های بر پایه اسپرسو

کیفیت اسپرسو

علاوه بر انواع اسپرسو که بالاتر توضیح دادیم، تعدادی نوشیدنی دیگر بر پایه اسپرسو وجود دارند که از ترکیب اسپرسو و مواد دیگری که پر استفاده ترین ان ها شیر است به دست می آید.

یکی از نمومه های بر پایه اسپرسو که با شیر ترکیب میشوند کاپوچینو می باشد که از ترکیب یک شات سینگل اسپرسو که حجم آن حدودا یک اونس اسپرسو و دو اونس شیر بخار گرفته یا فوم گیری شده می باشد.

نمونه دیگر از نوشیدنی های بر پاسه اسپرسو که با آب جوش ترکیب میشود میتوان به آمریکانو اشاره کرد که از ترکیب یک شات اسپرسو دبل و 200 گرم آبجوش تهیه می شود.

از دیگر ترکیبات قهوه اسپرسو با شیر میتوان به قهوه لاته اشاره کرد که از ترکیب یک شات دبل اسپرسو و 250 گرم شیر بخار گرفته یا فوم گرفته تهیه می شود.

نوع دیگری از ترکیب ها که شامل 60 گرم اسپرسو و 100 گرم شیر جوش است کن پانا نامیده می شود. اگر طرفدار طعم‌های تند نیستید ممکن است از این قهوه خوشتان نیاید.

و نوع دیگری از ترکیب اسپرسو دبل با یک اسکوپ بستنی تشکیل می شود که به عنوان دسر سرو می گردد آفوگاتو نام دارد.

فشار چیست ؟

فشار را اصولا بر حسب بار اندازه گیری می‌شود که گاها با اتمسفر نیز بیان می‌شود. فشار‌ میزان نیرویی است که اتمسفر هوا به سطح دریا وارد می‌کند.

در زمان تهیه اسپرسو، معمولا 9 بار فشار لازم است. یعنی فشار‌ 9 برابر نیرویی که به سطح دریا وارد می‌شود. داستان اسپرسو و اسپروساز طولانی است اما 9 بار فشاری بوده است. در طول تاریخ بهترین اسپرسو ممکن را تهیه کرده است.

پیج اینستاگرام

۲ نظر در “کیفیت اسپرسو به چه عواملی بستگی دارد؟

  1. صادق می گوید :

    چقدر فرق بین کیفیت اسپرسو ای که با دستگاه خونگی زده میشه با دستگاه های کافه ها هست ؟

    • رضا پورمحمودیان می گوید :

      تفاوت زیاد هست. دستگاه خانگی فشار پایینی دارد و فرایند عصاره گیری در آن با کیفیت پایینی انجام می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *