مسابقات باریستا ؛ سکوی پرتاب

همه چیز درباره مسابقات جهانی باریستا

در این مقاله تصمیم داریم که درباره مسابقات باریستا یا همان World Barista Championship صحبت کنیم که به آن WBC گفته می‌شود. مسابقات جهانی قهوه به صورت گسترده مورد توجه تمامی فعالان حاضر در صنعت قهوه است؛ دوره های آموزش باریستا برای آمادگی مسابقات باریستایی نیز به همین منظور برگزار می شود. این مورد توجه قرار گرفتن از آن جهت شکل گرفته است زیرا که کشاورزان، رسترها (Roaster)، باریستاها (Barista) و سایر متخصصان جامعه قهوه، نتیجه این مسابقات را به عنوان یک فاکتور مهم در فعالیت‌شان در نظر می‌گیرند.

مسابقات باریستا

می‌توان به یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که در دنیای قهوه و جامعه قهوه دوستان رخ می‌دهد، به مسابقات جهانی باریستا اشاره نمود. شاید به نوعی توضیح آن برای افرادی که کمتر به قهوه علاقه داشته و اخبار و دانستی های آن را دنبال می‌کنند، دشوار باشد. زیرا، نیاز است تا با یک سری از اصطلاحات از پیش آشنا باشیم.

مسابقات جهانی باریستا یا World Barista Championship چیست؟

همانطور که بسیاری از شما می‌دانید، مسابقات جهانی باریستا به صورت سالانه برگزار می‌گردد. باریستا هایی که در دنیای عشاق قهوه ابرقهرمان به شمار می‌روند از تقریبا 60 کشور در این مسابقات حاضر می‌شوند.

از سال 2000 برگزاری این مسابقات با نظم و پیگیری خاصی دنبال شده و کشور دانمارک پر افتخارترین کشور در این مسابقات است.

رقابت تمامی آنها بر سر تصاحب معتبرترین و با ارزش ترین جایزه و دستاورد در دنیای قهوه یعنی مقام اول مسابقات جهانی باریستا است. روش برقراری مسابقات به این صورت است که هر باریستا تنها باید در زمان 15 دقیقه که در اختیار دارد 12 فنجان قهوه را که شامل موارد زیر است، آماده و سرو نماید.

  • 4 فنجان اسپرسو
  • 4 فنجان کاپوچینو

مثل تمامی مسابقات، مسابقات باریستا نیز دارای داورانی است که 4 عدد از آنها برای تست قهوه و 3 عدد ار آنها برای مشاهده و نظارت بر عملکرد باریستا که قبلا واجد شرایط بودن آنها مورد بررسی قرار گرفته و اجرای باریستا ها را مورد قضاوت قرار می‌دهند. این داوران از متخصصان آموزش دیده صنعت قهوه و یا از قهرمانان و صاحبین نامی می باشد که در دوره های قبلی دارای مقام هستند.

بعد از بررسی نوشیدنی های آماده شده توسط باریستا، داوران مسابقات باریستا امتیازات خود را بر اساس فاکتورهای مختلفی اعمال می‌کنند. بر اساس امتیازات نهایی، رتبه بندی صورت گرفته و افراد برتر به نیمه نهایی که متشکل است از 12 نفر و در نهایت به 6 نفر می رسد.

کسب آمادگی برای حضور در مسابقات جهانی باریستا

مانند هر رقابت دیگری، شرکت کنندگان مسابقات جهانی باریستا یا همان باریستاها نیاز است تا خود را به صورت کامل آماده نمایند. در واقع اصلی ترین قسمت مسابقات قبل از شروع رقابت آغاز می‌شود. بدون تمرین، مطالعه و آماده سازی کافی، نمی‌توان در این مسابقات اجرای کامل و بی نقص ارائه داد. پس در نتیجه نیاز به تمرین مداوم و مطالعه بیشتر نیاز است.

علاوه بر مسائل مالی و مادی، مسائل روحی و روانی نیز بسیار در آمادگی برای مسابقات باریستایی دخیل هستند. لازم به ذکر است که داوران مسابقات باریستایی اصولا بسایر سخت گیر و نکته بین هستند، برای همین آمادگی قبل از مسابقات باریستایی یکی از مهم ترین نکته ها می باشد.

بسیاری از شرکت کنندگان در مسابقات جهانی باریستا در یک دوره طولانی خود را از خانواده و دوستان خود دور می کنند و به مزارع قهوه می روند تا با فرآیند کامل قهوه آشنا شوند و خود را برای مسابقات باریستایی آماده نمایند.

برای اکثر کشاورزان، محصولاتشان مانند فرزندانی هستند که ماه ها و سال ها برایشان زحمت کشیده و آنها را به نقطه‌ای رسانده‌اند که اکنون مورد تحسین و استقبال بسیاری واقع شده‌اند.

درک این موضوع و مسیری که هر کشاورز و محصول قهوه از خاک مزرعه تا فنجان قهوه طی می‌کند، می‌تواند به ارتباط و علاقه بیشتر باریستا به قهوه‌ ای که دم‌آوری می‌کند، گردد. این موضوع جزء همان عوامل روحی و روانی است که برای آمادگی مسابقات باریستا مورد نیاز است.

در آخر لازم به ذکر است که، حضور در کنار تولید کنندگان و کشاورزان در مزارع قهوه و آشنایی با نحوه رشد قهوه می تواند شمارا به شدت علاقه مند به قهوه کند.

اهداف و نتایج برگزاری مسابقات WBC چیست؟

افراد زیادی در صنعت قهوه سالانه چشم به راه فرارسیدن زمان برگزاری مسابقات باریستا هستند. به دلیل آنکه این رویداد یکی از بزرگترین گردهمایی باریستا های حرفه ای در سطح جهان محسوب می‌شود برای آنها فرصتی برای دیدار با دیگر باریستا ها و به اشتراک گذاری نظرات و تبادل تجربیات آنها می باشد.

بسیاری از شرکت کنندگان مسابقات باریستا را فرصتی برای رشد صنعت قهوه اسپشیالیتی (Specialty Coffee) و ارتقا سطح کیفیت و ارزش قهوه می‌دانند.

در سال های گذشته شاید تعداد کمی از افراد، شغل باریستایی را به عنوان مسیر اصلی خود انتخاب می‌کردند و اغلب به عنوان یک شغل پاره وقت به آن نگاه می‌شد. اما امروزه رویدادهایی مانند مسابقات جهانی باریستا توانسته‌اند به آشنایی هر چه بیشتر مردم با این شغل کمک کرده و تصویر روشن تری از این حرفه ارائه دهند.

این مسابقات در واقع صحنه‌ای را در اختیار ما می گذارد که باریستا ها در آن مورد احترام قرار گرفته و میتوانند نمایشی از ارزش و مهارت را به معرض ظهور بگذارند.

مسابقات باریستا و قوانین آن

نکات مهم برای شرکت در مسابقات جهانی باریستا

بدیهی است که همه افراد دوست دارند در زمینه کاری و حرفه خودشان بهترین باشند. تلاش کردن برای رسیدن به این هدف هم مستلزم تلاش های فراوانی است که در بالا هم به آنها اشاره کردیم.

موارد متفاوتی درباره نکات مهم برای شرکت در مسابقات باریستا وجود دارد اما مهم ترین آنها را که توسط قهرمانان دوره های پیشین گوشزد شده‌اند.

بیشتر بدانید: شغل باریستایی چیست؟

مسیر رسیدن به بهترین فنجان قهوه

بعد از آنکه نوع قهوه مناسب انتخاب شود، زمان آن می‌رسد که آزمون و خطا و تمرین بسیار زیادی با آن انجام شود. این موضوع بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود باریستا در عصاره‌گیری قهوه خود مهارت و تجربه لازم را کسب نموده و درنهایت بهترین خود را در مسابقات جهانی باریستا ارائه دهد.

در ابتدا نیاز است تا درجه رست های متفاوت مانند روشن (Light)، متوسط (Medium) و تیره (Dark) مورد آزمایش قرار بگیرد. سپس به دفعات از آنها اسپرسو عصاره‌گیری می‌شود تا با دقت نوشیده و تغییرات آن مورد بررسی قرار بگیرد. تمام موارد همراه با جزییات نوشته و نگهداری می‌شوند.

در واقع می‌توان گفت که یک فنجان قهوه اسپرسو بی نقص حاصل عصاره‌گیری از یک دفترچه پر از تجربیات است! با آغاز این روند ممکن است احساس خستگی بر انسان غلبه کند اما با این وجود افرادی موفق می‌شوند که به مسیر خود تا موفقیت ادامه می‌دهند و شکست را نپذیرند.

ادامه دادن در بدست آوردن تجربیات منجر به درک عمیق از قهوه می‌شود، و کسی که به راز آن دست پیدا کند می‌تواند جادو به جای قهوه در فنجان بریزد! درک تعادل در کنار هم افزایی تمام فاکتورها و عناصر در نهایت بهترین عطر و طعم را از قهوه بیرون می‌کشد. در واقع یک شات اسپرسو عالی همان چیزی است که همه ما به آن نیاز داریم.

داشتن اعتماد به نفس یک نکته کلیدی است. زمانی که وقت ورود به مسابقات باریستا فرا می‌رسد، باریستا می‌تواند دسترنج تمرینات فراوان و ساعت های خستگی ناپذیر بودن خود را دریافت کند. زمان اجرا وجود تماشاگران و داوران هیجان و استرس را بالا میبرد و حفظ اعتماد به نفس اهمیت می‌یابد.

دقیق مطالعه کنید

زمانی که برای تهیه قهوه دست به کار می‌شوید باید نشان دهید که از همه بهتر هستید. این امر نیازمند داشتن اعتماد به نفس و آگاهی است که از یکی از روش های بدست آوردنش مطالعه دقیق و کافی همراه با کسب اطلاعات مفید و ارزشمند است.

نگاه ویژه داوران مسابقات باریستا نسیب کسانی می‌شود که میدانند می‌خواهند چه کاری انجام بدهند و اطلاعات و توضیحات کامل نسبت به آن می‌دهند. این موضوع مسابقات را تبدیل به یک کلاس آموزشی نیز برای دیگران می‌نماید.

اگر شما توانایی ارائه توضیحات مناسب و کامل را همزمان با انجام کار داشته باشید و توضیح بدهید چرا آن را انجام داده و چه تاثیراتی بر روی قهوه شما دارد، نشان خواهید داد علاوه بر آنکه مهارت عملی کافی دارید از دانش کافی نیز در زمینه باریستایی و قهوه برخوردار هستید.

در مسابقات جهانی باریستایی ارائه اطلاعاتی از قبیل ارتفاع کشت، نام مزرعه، گونه قهوه علاوه بر مواردی چون تاریخ برداشت و لات قهوه (Coffee Lot)، شستشو (Wash)، خشک کردن (Dry)، پروفایل رست قهوه (Roast Profile) و غیره میتواند برای داوران و مخاطبان جذاب و مهم باشد.

ایده پرداز و نوآور باشید

مسابقات جهانی باریستا مملو از افرادی است که سعی دارند تا با ایده پردازی و نوآوری خودشان را نشان بدهند. به همین دلیل است که جایی مانند این مسابقات فرصتی برای تکرار مکررات و ارائه آنچه همه میدانند نیست.

این موارد نه برای داوران و نه برای حضار جالب توجه نیست حتی اگر کار خود را به صورت کاملا حرفه‌ای انجام بدهید. همانطور که در بسیاری از مسابقات استعداد یابی به دفعات شنیده‌ایم، یک ارائه قوی همیشه همراه با ایجاد هیجان است.

در مسابقات جهانی نیز، باریستا نیاز دارد تا فرآیندی نوین و یک فنجان قهوه شگفت انگیز ارائه دهد. اگر شما توانایی غافلگیر کردن همگان به خصوص داوران را داشته باشید، می‌توان گفت که احتمال موفقیت شما بسیار بالاتر خواهد بود.

به طور مثال در سال 2015، آریل دمای شیر را با استفاده از یخ خشک به صفر درجه سانتی‌گراد رساند. سپس با استفاده از جریان آهسته بخار به صورت کنترل شده توانست فومی شیرین‌تر، سبک‌تر و نرم‌تر بدست آورد.

قهوه شیرین تر، اسیدیته کمتر!

میزان اسیدیته قهوه و شیرین بودن قهوه یکی از مواردی است که می‌تواند نظر داوران را جلب کرده و شما را نسب به سایرین متمایز تر نماید. برای اینکه بیشتر درباره این موضوع بدانید، بهتر است مطلب چرخه طعمی قهوه (Coffee Flavor Wheel) را مطالعه کنید.

تعادل در اسیدیته و تهیه قهوه با اسیدیته مناسب می‌تواند منجر به خلق طعمی منحصر به فرد شده و تمامی پتانسیل موجود در دانه های قهوه ارزشمند شما را بیرون بکشد. باید توجه داشت که انتخاب روش دم‌آوری مناسب همراه با حفظ طعم و رایحه اصلی در کنار میزان اسیدیته باید به نحوی باشد که در نهایت قهوه شما شیرین تر شود!

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد تا درباره نکات مهم مسابقات باریستا صحبت شود. اگر قصد شرکت در این مسابقات را دارید، امیدواریم این نکات برای شما مفید باشد.

پیج اینستاگرام

 

۲ نظر در “مسابقات باریستا ؛ سکوی پرتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *