قهوه تک خاستگاه چیست؟ + ویژگی های آن

همه چیز درباره قهوه تک خاستگاه

قهوه تک خاستگاه چیست؟ بسیاری از کسانی که به دنبال راه اندازی کافه هستند، دغدغه موضوع انتخاب قهوه ای که میخواهند سرو کنند را دارند. در این مقاله ما درباره قهوه تک خاستگاه صحبت می کنیم و تفاوت آن ها با قهوه های دیگر را می گوییم.

قهوه تک خاستگاه یک نوشیدنی جذاب و دلنشین است که حس اصالت و وقار را به مصرف کنندگان القاء می‌کند. ترکیب عطر گل‌های بهاری و طعم میوه‌های فصلی، این قهوه را به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهانی تبدیل کرده‌اند. ‌قهوه ‌تک ‌خاستگاه که با عنوان اسپشیالیتی و سینگل اوریجین نیز شناخته می‌شوند، دارای قابلیت ردیابی هستند و در شرایط ویژه‌ای کشت می‌شوند. سینگل اوریجین پرطرفدارترین نوشیدنی در صنعت قهوه موج سوم به حساب می‌آید و مصرف کنندگان را به آشنایی با محل کشت، فرهنگ خاستگاه‌ها، نحوه پردازش قهوه و … ترغیب می‌کند.

همان‌طور که از نام این قهوه مشخص است، تنها در یک خاستگاه تعیین شده و مشخص کشت می‌شود. در واقع این محصول تنها توسط یک کشاورز و تنها در یک مزرعه پرورش می‌یابد. این امر موجب شده تا قهوه تک خاستگاه کیفیتی بالاتر از سایر قهوه‌ها داشته باشد. البته قهوه‌های تک خاستگاه انواع مختلفی دارند و به چند دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه با تنوع این قهوه‌ها آشنا خواهید شد.

قهوه تک خاستگاه

انواع قهوه‌های تک خاستگاه و نحوه کشت آن‌ها

محبوب بودن  قهوه تک خاستگاه موجب شده تا امروزه انواع مختلفی از آن‌ها کشت شوند. اولین نوع را می‌توان قهوه‌های تک خاستگاه از یک منطقه خاص دانست. این قهوه معمولا به یک کشور نظیر کمبیا، برزیل و … تعلق دارد و با قهوه سایر کشورها ترکیب نمی‌شود. قهوه تک مزرعه، از دیگر انواع قهوه‌های تک خواستگاه است که به صورت انحصاری در یک مزرعه خاص کشت می‌شوند. نوع سوم قهوه سینگل اوریجین را می‌توان قهوه مشارکتی معرفی کرد.

در واقع این قهوه، ترکیبی از محصول چند کشاورز تک مزرعه است و که تحت نظارت قانونی و سخت‌گیرانه شرکت‌های تعاونی تولید می‌شود. عنوان گران قیمت‌ترین نوع قهوه تک خاستگاه نیز به میکرولات‌ها تعلق می‌گیرد. میکرولات‌ها قهوه‌هایی هستند که در قسمت کوچکی از یک مزرعه کشت خواهند شد. از این جهت در مقیاس پایین‌تری نسبت به مدل‌های دیگر تولید می‌شوند. این امر موجب شده تا کیفیت بسیار مرغوبی داشته باشند و با قیمت بالایی به فروش برسند.

طعم قهوه تک خاستگاه چه فرقی با سایر قهوه‌ها دارد؟

دیگر دلایل محبوبیت و پرطرفدار بودن قهوه‌های سینگل اوریجین را می‌توان طعم منحصر به فرد آن‌ها دانست. همان‌طور که عنوان شد، قهوه تک خاستگاه تنها به یک مزرعه یا منطقه تعلق دارد. در واقع تمام دانه‌های این مدل قهوه در یک نوع خاک کشت شده‌اند و در آب و هوای یکسانی رشد کردند.

از این جهت طعم آن‌ها بسیار قوی است. این مدل قهوه، خالص‌ترین نوع کافی در سراسر جهان به حساب می‌آید. از این جهت پس از دم کردن، بو و طعم متمایزی را از خود نشان می‌دهد. به طور کلی طعم قهوه‌های سینگل اوریجین را می‌توان تابع تنوع گیاهی، ارتفاع از سطح دریا، آب و هوا، نوع خاک و … دانست.

از این جهت طعم این قهوه‌ها، یادآور منطقه کشت آن‌ها هستند و طراوت بی‌نظیری دارند. از سوی دیگر، قهوه‌های تک خاستگاه بدون رست دارک شدن تهیه می‌شوند. این امر طعم خالص و غلیظی را به قهوه می‌بخشد. البته قهوه‌های ترکیبی نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند و در سراسر جهان به فروش می‌رسند. توجه داشته باشید که هم قهوه‌های تک خاستگاه و هم قهوه‌های ترکیبی، طعم دلنشینی دارند و انتخاب هر کدام از آن‌ها به سلیقه و ذائقه مصرف کننده بستگی خواهد داشت.

قهوه تک خاستگاه را چطور باید نوشید؟

نحوه دم کردن و نوشیدن قهوه‌های تک خاستگاه با سایر مدل‌ها، تفاوتی ندارد. شما می‌توانید این مدل قهوه را با انواع دستگاه‌های قهوه ساز نظیر فرنچ پرس، اسپرسو و… تهیه کنید. کیفیت آب، یکی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر طعم قهوه تک خاستگاه است. از این جهت حتما از آب تصفیه شده و شیرین برای تهیه این قهوه استفاده کنید. علاوه بر این، به ازای هر 10 گرم از پودر قهوه سینگل اوریجین، به ۱۸۰ میلی‌لیتر آب نیاز دارید.

البته میزان آب به سلیقه فردی نیز بستگی دارد. دمای آب نیز باید بین 90 تا 93 درجه سانتی گراد باشد. برای نوشیدن قهوه تک خاستگاه بهتر است از فنجان‌های ۸ انسی استفاده کنید. برای لذت بردن از بو و طعم خوشایند قهوه سینگل اوریجین، آن را به صورت جرعه جرعه بنوشید و طعم منحصر به فرد آن را مزه مزه کنید. به یاد داشته باشید طعم ها در دمای پایین قابل تشخیص هستند پس پیشنهاد ما این است که قبل از نوشیدن قهوه مقداری صبر کنید تا دمای آن کمی پایین بیاید یا کمی سرد شود.

چگونه قهوه تک خاستگاه را تشخیص دهیم؟

در حال حاضر تنوع چشمگیر قهوه‌ها، تشخیص آن‌ها را برای افراد مبتدی دشوار کرده است. البته قهوه‌نوشان حرفه‌ای می‌توانند به راحتی از طریق طعم قهوه‌ها، آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند. با این حال بهترین راه برای تشخیص قهوه تک خاستگاه را، مطالعه دقیق اطلاعات درج شده بر روی بسته‌بندی آن می‌دانند. بر روی بسته‌بندی این محصول نحوه کشت آن به صورت تک مزرعه، مشارکتی، میکرولات و … درج شده است.

از سوی دیگر کشور تولید کننده و محل کشت نیز بر روی بسته‌بندی این قهوه‌ها به چشم می‌خورد. توجه داشته باشید که سینگل اوریجین‌ها با عنوان قهوه‌های اسپشیالیتی نیز در جهان شناخته می‌شوند و معمولا با نام خاستگاه خود به فروش می‌رسند. اگر تشخیص قهوه‌های تک خاستگاه برای شما دشوار است.

قهوه ترکیبی چیست و چه تفاوتی بین قهوه تک خاستگاه و قهوه ترکیبی وجود دارد؟

همان‌طور که عنوان شد، قهوه‌های ترکیبی نیز جایگاه ویژه‌ای نزد افراد در سراسر جهان دارند. این قهوه‌ها در واقع از ترکیب چند دانه مختلف به وجود می‌آیند. یکی از دلایلی که می‌تواند بر عطر و بو و طعم قهوه تاثیر بگذارد را می‌توان محل کشت آن‌ها و شرایط اقلیمی رشد گیاه، دانست. به همین دلیل قهوه‌هایی که در ارتفاعات کشت می‌شوند، طعم متفاوتی با سایر مدل‌ها دارند.

تفاوت طعم قهوه‌ها موجب شده تا هر کدام از آن‌ها از ویژگی‌های منحصر به فردی بهره‌مند شوند. از این جهت یک باریستا حرفه‌ای با شناختن ویژگی هر کدام از قهوه‌های سینگل اوریجین و ترکیب آن‌ها، یک قهوه جدید با ویژگی‌های انحصاری تهیه می‌کند.

به بیانی دیگر، قهوه‌های ترکیبی، از مخلوط چند قهوه تک خاستگاه به وجود آمده‌اند. به طور مثال قهوه نیو گینه، عطر بسیار عالی را منتشر می‌کند. در حالی که قهوه برزیلی، طعم مطبوع‌تری دارد. مخلوط این دو قهوه سینگل اوریجین، ترکیبی انحصاری را ایجاد خواهد کرد که می‌تواند مشتریان بیشتری را جذب کند. این امر موجب شده تا قهوه‌های ترکیبی فراگیرتر از قهوه‌های تک خاستگاه باشند. این دو قهوه تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی میزان دسترسی و هزینه ‌قهوه‌های ‌تک ‌خاستگاه و ترکیبی

قهوه‌های ترکیبی، معمولا مخلوطی از دو الی چهار قهوه متفاوت هستند. هر کدام از این قهوه‌ها در یک مکان جغرافیایی منحصر به فرد و در شرایط اقلیمی متفاوت تولید می‌شوند. از این جهت می‌توان گفت که قهوه‌های ترکیبی محدودیتی مکانی ندارند. به همین دلیل در تمام نقاط جهان در دسترس خواهند بود. از سوی دیگر، هر کدام از قهوه‌ها در یک فصل خاص کشت می‌شوند. از این جهت در صورت نبود یک نوع، می‌توان از نوع دیگر برای قهوه‌های ترکیبی استفاده کرد. این امر موجب شده تا قهوه‌های ترکیبی محدود زمانی نیز نداشته باشند.

در حالی که قهوه‌های تک خاستگاه، تنها به یک مزرعه یا منطقه خاص محدود می‌شوند و در یک فصل مشخص کشت خواهند شد. به همین دلیل دسترسی به آن‌ها در تمام فصول سال امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر، قهوه تک خاستگاه در مقیاس بالا تولید نمی‌شود. به همین دلیل دسترسی به آن محدودتر خواهد بود. همچنین به موجب این امر، هزینه خریداری قهوه‌های تک خاستگاه نیز نسبت به مدل‌های ترکیبی، بیشتر است. دلیل این امر را می‌توان کمیاب بودن قهوه‌های سینگل اوریجین دانست. در حالی که قهوه‌های ترکیبی در مقیاس بسیار بالا کشت می‌شوند و به همین دلیل قیمت بسیار مناسبی دارند.

تفاوت طعم در قهوه‌های ترکیبی و تک خاستگاه و قابلیت ردیابی آن‌ها

از دیگر تفاوت‌های بارز قهوه‌های تک خاستگاه و ترکیبی را می‌توان طعم آن‌ها دانست. قهوه تک خاستگاه، طعم بسیار خالصی دارد. از سوی دیگر تنها یک طعم با ویژگی‌های خاص را در ذهن‌ها ماندگار می‌کند. این امر موجب شده تا قهوه‌های تک خاستگاه، به محبوب‌ترین نوشیدنی حرفه‌ای‌ها تبدیل شوند.

در حالی که قهوه‌های ترکیبی، مخلوطی از چند طعم مختلف هستند. این قهوه‌ها معمولا برای افرادی که ذائقه متنوعی دارند، مناسب‌تر خواهند بود. از سوی دیگر اگر از افرادی هستید که نوشیدن قهوه را با چاشنی‌های مختلف نظیر شکر، کاکائو و … ترجیح می‌دهید، بهتر است از قهوه‌های ترکیبی استفاده کنید.

قهوه‌های ترکیبی معمولا سازگاری بالاتری نسبت به تک خاستگاه‌ها دارند. از این جهت در اغلب کافی شاپ‌ها سرو می‌شوند. یکی دیگر از تفاوت‌های برجسته قهوه تک خاستگاه و ترکیبی را می‌توان قابلیت ردیابی آن‌ها عنوان کرد. از آنجایی که قهوه‌های سینگل اوریجین در یک مبداء مشخص کشت می‌شوند، قابلیت ردیابی بهتری دارند.

شما می‌توانید به طور کامل با خاستگاه این قهوه‌ها آشنا شوید و به ویژگی آن‌ها پی ببرید. در حالی که قهوه‌های ترکیبی مبداء مشخصی ندارند و قابل ردیابی نیستند. از سوی دیگر سینگل اوریجین‌ها، قهوه‌های با اصالتی هستند و به ارتقاء تجارت کمک می‌کنند.

چرا قهوه تک خاستگاه محبوب هستند؟

با این که قهوه‌های ترکیبی رایج‌تر هستند، اما درصد محبوبیت سینگل اوریجین‌ها بیشتر است. این امر دلایلی متعددی دارد که یکی از آن‌ها را می‌توان کیفیت بالای قهوه تک خاستگاه دانست. قهوه‌های تک خاستگاه در شرایط منحصر به فرد و ویژه‌ای تولید می‌شوند.

همچنین شرکت‌های تعاونی خصوصی بر تمام مراحل کشت و برداشت این قهوه‌ها نظارت می‌کنند. از این جهت می‌توان گفت که قهوه تک خاستگاه با سخت‌گیری‌های فراوان و با فرمولاسیون ویژه تولید می‌شوند. این امر موجب شده تا کیفیت قهوه‌های سینگل اوریجین با سایر محصولات مشابه، قابل مقایسه نباشد.

در واقع کیفیت بسیار بالا قهوه تک خاستگاه، از برجسته‌ترین دلایل محبوبیت آن به حساب می‌آید. از سوی دیگر، در هنگام خرید و فروش قهوه‌های تک خاستگاه، تولید کننده و مصرف کننده با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند. به همین دلیل تولید کنندگان می‌توانند از پیشنهادات مصرف کنندگان و همچنین ترندهای جهانی مطلع شوند و قهوه‌ای مطابق با ذائقه اکثریت را کشت کنند. در حقیقت تجارت مستقیم قهوه‌های سینگل اوریجین را می‌توان از جمله دلایل افزایش روز افزون کیفیت آن‌ها دانست.

از دیگر دلایل محبوبیت قهوه‌های سینگل اوریجین، می‌توان به قابلیت ردیابی آن‌ها اشاره کرد. تمامی اطلاعات مربوط به کشت و برداشت این قهوه‌ها بر روی بسته‌بندی آن‌ها درج شده است که این امر اعتبار سینگل اوریجین‌ها را در سراسر جهان افزایش می‌دهد. از سوی دیگر تقاضاها برای خرید قهوه‌های با اصالت تک خاستگاه بیشتر است. از این جهت تولید کنندگان و کشاورزان برای کشت این قهوه‌ها مشتاق‌تر هستند.

معرفی بهترین ‌قهوه‌‌های ‌تک ‌خاستگاه

قابل ردیابی بودن قهوه‌های تک خاستگاه را می‌توان از جمله معیارهای موثر بر معرفی بهترین سینگل اوریجین دانست. در واقع هرچه قابلیت ردیابی قهوه بیشتر باشد، کیفیت مرغوب‌تری نیز خواهد داشت. از این جهت قهوه‌های میکرولات به عنوان بهترین قهوه‌های سینگل اوریجین در جهان، شناخته می‌شوند. در حال حاضر قهوه‌های تک خاستگاه در مناطق مختلفی از جهان تولید می‌شوند. از این جهت هر کدام از این قهوه‌ها طعم و عطر متفاوتی نسبت به مدل‌های دیگر دارد.

یکی از مهم‌ترین دلایل تنوع قهوه‌های تک خاستگاه را می‌توان افزایش روز افزون تقاضای مشتریان دانست. به همین دلیل بازار مصرفی قهوه در سال‌های اخیر بزرگتر و قدرتمندتر شده است. به منظور تامین قهوه مصرفی مشتریان، کشاورزان و تولید کنندگان ناچار به گسترش مزارع و زمین‌های کشت قهوه خود خواهند بود. از سوی دیگر کشاورزان در تلاش هستند تا با استفاده از بهترین و مجهزترین تکنولوژی‌های جهانی، قهوه تک خاستگاه متمایزی را تولید کنند.

به موجب این امر، تنوع قهوه‌های تک خاستگاه به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. البته همچنان برخی از سینگل اوریجین‌های قدیمی نیز در لیست پرطرفدارترین قهوه‌های جهانی به چشم می‌خورند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید. توجه داشته باشید که آنچه موجب تمایز میان قهوه‌های سینگل اوریجین می‌شود، ذائقه و علاقه شخصی افراد است و هیچ مقیاسی در این باره ذکر نشده است.

قهوه تک خاستگاه کنیا

نخستین قهوه در لیست بهترین سینگل اوریجین‌ها را می‌توان مربوط به منطقه کنیا معرفی کرد. کنیا از جمله مناطق حاصلخیز برای کشت قهوه است. به گونه‌ای که امروزه بیش از ۲۵۰ هزار کنیایی در این زمینه فعالیت می‌کنند. اکثر تولید کنندگان قهوه در کنیا را اعضای تعاونی این منطقه تشکیل می‌دهد.

از این جهت کیفیت قهوه تک خاستگاه کنیایی با سایر مناطق قابل مقایسه نیست. قهوه‌های تک خاستگاه کنیایی در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا به روش‌های پردازش خیس و خشک تولید می‌شوند. قهوه‌های این منطقه از نژاد عربیکا هستند و طعم شرابی منحصر به فردی را در ذهن ماندگار می‌کنند.

یکی از بارزترین دلایل محبوبیت قهوه‌های سینگل اوریجین کنیایی را می‌توان ویژگی‌های خاص آن‌ها دانست. این قهوه اسیدیته بسیار کمی دارد و به همین دلیل از رنگ روشنی برخوردار است. قهوه کنیا برخلاف سایر مدل‌ها طعم گس و بسیار تلخی ندارد و شیرینی ملایم و دلچسبی را نمایان می‌کند.

یکی از دلایلی که موجب افزایش کیفیت قهوه تک خاستگاه کنیایی شده را می‌توان محل کشت آن‌ها دانست. این قهوه منحصر به فرد در رشته کوه ابردره و در خاک آتشفشانی کشت می‌شود. این امر موجب شده تا گیاه قهوه به آرامی رشد کند و فرصت کافی برای جذب مواد مغذی داشته باشد.

قهوه تک خاستگاه پاناما

از دیگر قهوه‌های سینگل اوریجین مشهور در سراسر جهان را می‌توان قهوه پاناما دانست. پاناما منطقه‌ای حاصلخیز با خاک بسیار غنی است که توانایی پرورش باکیفیت‌ترین قهوه‌های تک خاستگاه را دارد. قهوه‌های این منطقه به صورت خالص از نژاد عربیکا هستند و در مزرعه دون کی فارم کشت می‌شوند. کشاورزان این منطقه به منظور ارتقاء کیفیت محصول خود، از روش کشت شسته استفاده می‌کنند. این امر، قهوه تک خاستگاه پانامایی را به یک رست مدیوم ایده آل تبدیل کرده است.

اسیدیته این قهوه در حالت متعادل قرار دارد و تلخی ملایمی را به این نوشیدنی منحصر به فرد، می‌بخشد. به همین دلیل قهوه سینگل اوریجین پاناما، گزینه مناسبی برای افراد سخت پسند خواهد بود. طعم انحصاری این قهوه را می‌توان از دیگر دلایل محبوبیت آن دانست. این قهوه طعم میوه‌های قرمز را در ذهن ماندگار می‌کند و عطر گل‌های بهاری را یادآور می‌شود. ‌قهوه سینگل اوریجین پاناما با انواع دستگاه‌های قهوه ساز نسل سوم سازگار است و می‌توان آن را به روش دمی و اسپرسو نیز تهیه کرد.

قهوه تک خاستگاه اتیوپی

قهوه، در اتیوپی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به گونه‌ای که این نوشیدنی به عنوان یک سبک زندگی در این منطقه شناخته می‌شود. این امر موجب شده تا اتیوپی به عنوان ششمین تولید کننده قهوه تک خاستگاه در سراسر جهان شناخته شود. در حال حاضر سالانه بیش از ۴۷۰ هزار تن قهوه خالص در این کشور تولید می‌شود که تنها ۱۶۰ هزار تن آن را به سایر کشورها صادر می‌کنند. جالب است بدانید که عربستان با ۱۳۲ میلیون دلار واردات، به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده قهوه‌های سینگل اوریجین اتیوپی شناخته می‌شود.

این قهوه‌ها معمولا به صورت جنگی، نیمه جنگی و باغچه ای کشت می‌شوند. در روش باغچه‌ای، هر فرد در حیاط منزل خود و به منظور مصارف شخصی، اقدام به کاشت قهوه می‌کند. قهوه تک خاستگاه اتیوپی که برای صادرات استفاده می‌شود، به روش نیمه جنگی کشت خواهد شد. این قهوه‌ها در ارتفاعات بلند و مناطق مرطوب پرورش داده می‌شوند. به همین دلیل از طراوت و تازگی بی‌همتایی بهره‌مند هستند. توجه داشته باشید که اتیوپی یکی از فقیرترین کشورهای جهانی به حساب می‌آید.

از این جهت تولید کنندگان قهوه این منطقه توانایی خریداری دستگاه‌های پیشرفته را ندارند و همچنان به صورت دستی و سنتی، اقدام به کاشت و برداشت قهوه می‌کنند. به همین دلیل قهوه سینگل اوریجین این کشور، طعم قهوه‌های قدیمی و نوستالژیک همراه با عطر گل‌های یاس را در یادها زنده خواهد کرد. قهوه اتیوپی بر اساس مناطق مختلف کشت به چند دسته تقسیم می‌شود که قهوه‌های تک خاستگاه سیدامو، هرار، جیما، لیمو و گیمبی از مشهورترین آن‌ها هستند.

نحوه اندازه گیری کیفیت ‌قهوه‌های ‌تک ‌خاستگاه

از جمله دلایلی شهرت قهوه تک خاستگاه را می‌توان کیفیت بالا آن عنوان کرد. البته در حال حاضر با توجه به تقاضا بیش از اندازه جامعه جهانی، قهوه‌های تک خاستگاه در مقیاس بیشتری نسبت به گذشته تولید می‌شوند. با این حال کیفیت قهوه‌های سینگل اوریجین امروزی با کیفیت نمونه‌های قبلی مشابه است. چه بسا قهوه‌های امروزی، طعم و عطر مرغوب‌تر و کیفیت مطلوب‌تری نیز دارند.

این قهوه‌ها کیفیت مطلوب و شهرت خود را به سازمان‌های کنترل کیفیت مدیون هستند. در واقع قهوه‌های تک خاستگاه پس از برداشت، تحت نظارت سازمان‌هایی نظیر Cup of Excellence رستر می‌شوند. این سازمان از موسسه‌های مورد قبول جامعه جهانی است و علاوه بر کنترل کیفیت قهوه‌های سینگل اوریجین، به بازاریابی رستری‌ها و کشاورزان کمک می‌کند.

پیج اینستاگرام

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *