قهوه نیترو چیست؟

نیترو کافی یا قهوه نیتروژنی

قهوه نیترو چیست؟ امروزه سبک های جدیدی از قهوه ها در کشور مشاهده می کنیم که یکی ار آن ها قهوه نیترو است. در دوره های آموزش باریستا می توانید در مورد سبک ها مختلف دم آوری بیشتر یاد بگیرید.

آیا درباره نیترو کافی یا قهوه نیتروژنی اصلاعات کافی دارید؟ فکر کنید فصل تابستان است و شما تمایل به یک نوشیدنی خنک دارید و چه بهتر که این نوشیدنی خنک دارای انرژی و کافئین هم باشد، آنوقت است که پای قهوه سرد دم یا کلد برو با تکه های یخ شناور در فنجان به مغزتان باز می شود.

در این مقاله می خواهیم به معرفی یکی از جدیدترین قهوه های سرد دم بپردازیم به نام نیترو کافی یا قهوه نیتروژنی! نام این قهوه همانند طعم و بافتش عجیب و جذاب است. تا انتهای مطلب با ما باشید تا بدانید قهوه نیترو چیست، از کجا آمده و چطور درست می شود.

قهوه نیترو

نیترو کافی چیست؟

قهوه نیترو از نوآوری های قرن جدید، نوعی قهوه سرد بر پایه کلد برو می باشد که با استفاده از نیروژن گازدار می شود، این قهوه عطر و طعم مخصوص به خودش را دارد و در اکثر منوهای مدرن کافه ها می توانید آن را با نام های نیترو کافی، قهوه نیترو، قهوه نیتروژنی یا NBC پیدا کنید و از نوشیدنش در یک روز گرم تابستانی لذت ببرید.

نیترو کافی اولین بار در سال 2012 با فشار و گازدار کردن با دستگاه درست شد و در سال 2014 بصورت پک شده در قوطی یا شیشه در سوپرمارکت ها توزیع شد؛ اینروزها اینقدر محبوب شده است که همه آن را می شناسند و در طول روز از آن بعنوان وعده قهوه استفاده می کنند.

 می توان گفت آستین تگزاس مایک مک کیم، بنیان گذار شرکت قهوه CUVEE (قهوه کلد برو) این کار را آغاز کرد و در اتسامپتاون پورتلند تولید آن ادامه پیدا کرد. منشأ پیدایش قهوه نیترو به کوئیز کیک شاو نسبت داده شده است، کوئیز قهوه خانه ای در نیویورک در سال 2012 اولین مکانی بود که قهوه دم سرد خود را با دستور العمل سال 2011 این نوع قهوه سرو نمود، یک قهوه کلد برو معمولی در خامه ای ترین حالت ممکن مهمترین ویژگی نیترو کافی می باشد و پیشنهاد می شود حتما آن را تیست کنید.

نیترو کافی چطور درست می شود؟

باید گفت قهوه کلد برویی است که با اضافه کردن نیتروژن (یک گاز بی رنگ بی بو) به نیترو کافی یا قهوه نیتروژنی تبدیل می شود که روند تولیدش همانند فرایندی است که در تهیه آب گاز دار یا سودا استفاده می شود؛ حباب های ایجاد شده با نیتروژن بسیار ریز هستند و هنگام نوشیدن قهوه نوعی احساس کف و خامه ای بودن شبیه آبجو را ایجاد می کنند.

همچنین ظاهری سبک تر از قهوه معمولی دارد و شبیه لیوانی پر از کف می باشد. نحوه تهیه قهوه نیترو باعث می شود که مصرف کننده یک لیوان نوشیدنی خنک پر از کافئین را دریافت کند، در واقع قهوه نیترو مدلی از قهوه کلد برو می باشد که شیرین شده و پر از کف می باشد و اینروزها در بین طرفدارن قهوه مخصوصا ورزشکاران بسیار محبوب شده است.

 آیا نیترو کافی مضر است؟

هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن قهوه نیترو برای سلامتی افراد وجود ندارد و طبق اظهارات سایت بهداشت جهانی، نیترو کافی از لحاظ سالم بودن همه فواید قهوه کلد برو را داراست، همچنین یک ویژگی مخصوص به خودش دارد که بر سلامت آن تاکید می کند آن هم استفاده نکردن از شیرین کننده ها برای قهوه تان است چون حباب های نیتروژن، طعم شیرین و دلچسب بی ضرری را به قهوه نیتروژنی می دهند و باعث می شود کالری کمتری به بدن خود برسانید.

آیا نیتروژن از کافئین نیترو کافی کم می کند؟

تزریق گاز نیتروژن به قهوه اسپرسوی سرد نه تنها از میزان کافئین آن کم نمی کند بلکه به خاطر موارد ذیل به بیشتر شدن آن کمک می کند:

1-نیترو کافی چون با روش سرد دم ایجاد می شود و زمان طولانی تری برای تهیه آن صرف می گردد، نتیجه دارای کافئین بیشتری خواهد بود.

2-برای تهیه قهوه نیترو به قهوه اسپرسوی بیشتری نیاز است، می توان گفت تقریبا یک فنجان نیترو کافی به 120 میلی گرم قهوه بیشتری از یک فنجان دبل اسپرسو نیاز دارد.

3-قهوه نیتروژنی بخاطر کف زیادی که دارد، قهوه بیشتری نیز در آن بکار می رود تا طعم قهوه را حس کنید.

سطح اسیدیته نیترو کافی چگونه است؟

قهوه نیتروژنی چون با روش سرد دم درست می شود، میزان اسیدیته کمتری نسبت به قهوه های گرم دارد و به همین خاطر مناسب برای کسانی است که مشکلات معده یا رفلاکس دارند چون آن را راحت تر هضم می کنند.

نیترو کافی چه مزه ای دارد؟

طعم آن به پودر قهوه ای که از آن درست می شود بستگی دارد، اگر از پودر قهوه عربیکا استفاده شود تلخی کم و عطر بیشتری دارد اما اگر از قهوه روبوستا استفاده شود تلخ تر می شود ،در هر حال چون به روش سرد دم آوری می شود تلخی آن کمتر از قهوه های گرم می باشد و به دلیل حباب های ریز نیتروژنی کفی، طعم شیرینی دارد و معمولا کسی نیاز به شیرین کننده برای نوشیدن آن پیدا نمی کند.

ولی اگر دوست دارید شیرین تر باشد اضافه کردن کمی شیر سرد به آن ایرادی ندارد، همچنین مکعب های یخ به نیترو کافی ظاهر جذاب تری می دهد و خنک ترش می کند.

بافت نیترو کافی چطور بنظر می سد؟

چون در لیوان های شیشه ای سرو می شود رنگ شفاف قهوه ای آن را می توانید ببینید، همچنین لایه کف خامه ای شکلی که تمایل به ریزش به بیرون را دارد، در واقع حباب ها حرکت می کنند و می ترکند، حتی وقتی آن را می نوشید ترکیدن حباب های نیتروژنی را روی زبان و دهانتان می توانید حس کنید.

نیترو کافی چه خواصی دارد؟

تمامی خواص یک قهوه اسپرسو مانند کاهش افسردگی و کسالت، رفع سردرد، ایجاد انرژی و سرحالی، افزایش تمرکز در کارها، بهبود خلق و خو، کمک به کاهش وزن، جلوگیری از بیماری هایی مثل آلزایمر و پارکینسون، جلوگیری از فشار خون و … را دارد.

درباره دستگاه نیترو کافی بیشتر بدانید:

دستگاه تهیه قهوه نیتروژنی کپسولی از جنس استیل ضد زنگ می باشد که حجم مخزن آن از 2 تا 5 لیتر با درپوش استیل جهت جلوگیری از هدر رفتن مواد می باشد و براحتی قابل نگهداری مواد درست شده در یخچال هستید. شیر آلات و نازل آن طوری طراحی شده است که برای تهیه انواع نوشیدنی های گازدار مثل آبجو، دلستر، قهوه نیترو و … استفاده می شود؛ همچنین سوپاپ اطمینانی نیز بر روی نازل قرار داده شده تا فشار گاز  را کنترل نماید و استفاده از دستگاه را امن کند.

آیا تهیه نیترو کافی در منزل هم ممکن است؟

بله می توانید دستگاه قهوه نیترو را بخرید و در منزل از آن استفاده کنید ولی اگر تمایل به مصرف زیاد این نوشیدنی دارید، هزینه شارژ گاز نیتروژن نیز افزایش پیدا می کند؛ با این توضیحات و با توجه به وقتی که درست کردن قهوه کلد برو می برد و تهیه گاز نیتروژن، پیشنهاد می شود یا آن را در کافی شاپ ها نوش جان کنید یا از مدل های آماده آن در سوپرمارکت ها خرید نمایید.

در نهایت اگر هنوز قهوه نیترو، این نوشیدنی جدید گازدار تلخ و شیرین، با کف خامه ای را تست نکرده اید به شما پیشنهاد می کنیم برای شارژ کردن انرژی خود و سرحال شدن حتما آن را امتحان کنید تا طرفدار پر و پا قرص آن شوید چون در یک روز گرم تابستانی هم قهوه نوشیده اید و هم خنک شده اید.

پیج اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *