آموزش قهوه دمی

روش های دم کردن قهوه

آموزش قهوه دمی کاری تخصصی و نیازمند علم است. با شرکت در دوره های آموزش باریستا می توانید با تمامی روش های دم آوری قهوه آشنا شوید و از آموزش قهوه دمی نیز استفاده کنید.

آموزش قهوه دمی

امروزه در دنیا طرفداران زیادی به سمت نوشیدن قهوه آمده اند. اما برخی از آن ها که مقداری در این موضوع دقیق تر شده اند و می خواهند بهترین قهوه را بنوشند به دنبال تجربه های جدید و طعم های متنوع قهوه هستند. به همین خاطر به سمت قهوه و لوازم دم آوری نسل سوم قهوه میروند.

آموزش قهوه دمی برای کسانی که علاقه مند به صنعت قهوه هستند بسیار جذاب و در عین حال پر چالش است. زیرا که می خواهند به بهترین نتیجه ممکن برسند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با آن ها آشنا شوید.

فرق قهوه ترک و فرانسه

در آموزش قهوه دمی یاد میگیریم که قهوه های دمی یا به صورت تماس مستقیم با آب دم می شوند یا به صورت فیلتری. در روش تماس مستقیم قهوه پس از دم آوری در آب میماند و حین نوشیدن امکان دارد حس بدی را به مخاطب منتقل کند، اما در روش های فیلتری، آب از قهوه و فیلتر عبور کرده و نوشیدنی نهایی کاملا صاف و بدون هیچ تفاله ای سرو می شود.

حتماً اسم قهوه ترک و قهوه فرانسه را شنیده اید که در واقع نام دو روش مختلف تهیه قهوه هستند. برای تهیه قهوه ترک، قهوه در جذوه (قهوه جوش دسته دار معمولاً از جنس مس) تهیه میشود. اما قهوه فرانسوی یا در فرنچ پرس تهیه میشود و یا با قهوه ساز فیلتری.

– روش دم کردن قهوه ترک

برای آموزش قهوه دمی با روش ترک یا ترکیش جزوه از قهوه جوش دسته دار که در ترکی به آن ایبریک یا جذوه میگویند میتوانید قهوه ترک درست کنید. این روش نیازی به برق ندارد و پخت قهوه روی گاز صورت میگیرد. پودر قهوه، آب و گاهی شکر در ظرف ریخته میشوند و در چند مرحله گرم میشوند تا قهوه ترک غلیظ و خوشمزه و کف آن ایجاد شود.

برای تهیه قهوه ترک، دانه های قهوه کاملاً به صورت پودر آسیاب میشوند. آسیاب قهوه باید آنقدر ریز باشد که تقریباً شبیه به پودر کاکائو شود. از هر نوع قهوه ای میتوان استفاده کرد. اما قهوه عربیکا مناسب تر است.

– فرنچ پرس

فرنچ پرس نماد دم کردن قهوه خانگی است. آموزش قهوه دمی با فرنچ پرس کاری ساده است. اما اگر فکر میکنید این وسیله ساده و کاربردی چیز جدیدی است کاملاً اشتباه میکنید. فرنچ پرس حدوداً صد سال پیش اختراع شد و به سرعت به خانه ها راه پیدا کرد. به این دلیل که استفاده از آن بسیار ساده بود. علاوه بر این فرنچ پرس معمولاً قیمت خیلی کمی هم دارد و برای همه قابل دسترس است. برای کسانی که فکر میکنند طعم قهوه فرانسوی را دوست ندارند باید بگویم حتماً در انتخاب آسیاب مناسب دقت کنید. استفاده از قهوه اسپرسو که آسیاب ریزی دارد با فرنچ پرس باعث میشود قهوه ای بسیار تلخ و بدمزه داشته باشید.

قهوه دمی چیست؟

آموزش قهوه دمی به این صورت است که آب داغ بطور مستقیم روی پودر قهوه تقریبا درشت آسیاب شده که داخل فیلتر کاغذی در دستگاهی قیفی شکل ریخته می شود و نتیجه آن بعد از چند دقیقه یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم خواهد شد؛ برای تهیه قهوه دمی بهتر است از رست لایت استفاده نمایید و همانطور که گفته شد، درجه آسیاب هم درشت باشد و در کنار این مواد اولیه نیاز به تجهیزات داریم که در ادامه به انواع آن اشاره می کنیم و توضیح مختصری می دهیم.

تهیه قهوه دمی با مخروط

یکی دیگر از مزیت های آموزش قهوه دمی این است که می توان از آن به عنوان  ساده و ارزان برای دم کردن قهوه یاد کرد که فقط نیاز به مخروط قهوه و فیلتر کاغذی دارد، آسیاب دانه‌های قهوه باید متوسط تا درشت باشند و 18 گرم قهوه برای یک لیوان کافیست.

در این روش تهیه قهوه دمی به فیلترهای کاغذی ای که به سایز مخروط (جنس مخروط می‌تواند از استیل، پلاستیک، سرامیک یا شیشه باشد) می خورند نیاز داریم تا آب گرم بتواند مساوی روی دانه‌های قهوه موجود در فیلتر ریخته شود و قهوه دم‌کرده را مستقیم درون فنجان بریزد. این فرآیند تقریبا به ۳ دقیقه زمان نیاز دارد.

تهیه قهوه دمی با سایفون:

برای آموزش قهوه دمی با سایفون ، ابتدا باید فیلتر را ۵ دقیقه در آب جوش قرار داده و پس از آبگیری، در قسمت انتهایی دستگاه قرار دهید، محفظه پایینی سایفون را با آب پر کنید،  محفظه بالایی را روی محفظه پایینی قرار داده و منبع حرارتی دستگاه را روشن کنید تا آب به جوش بیاید و وارد محفظه بالایی ‌شود، وقتی دمای آب موجود در محفظه بالایی به ۹۰ درجه سانتی گراد رسید، موقع اضافه کردن پودر قهوه می باشد.

حالا باید ترکیب آب و پودر قهوه را مخلوط و حرارت را کم کنید، شعله را پس از ۱ دقیقه خاموش‌ کرده و ۳ دقیقه برای آماده شدن فهوه زمان دهید. منبع حرارت را از دستگاه جدا کرده و باز مواد موجود در محفظه بالایی را هم بزنید. در تهیه قهوه دمی با سایفون، عصاره نهایی قهوه در محفظه زیرین دستگاه جمع می گردد. وقتی همه عصاره به محفظه زیرین منتقل شد، قهوه آماده نوشیدن است.

– دم کردن قهوه با قهوه ساز کمکس (Chemex)

ممکن است با دیدن قهوه ساز کمکس فکر کنید شبیه به گلدان است، نه قهوه ساز! اما شکل گلدانی اش دلیلی دارد. این قهوه ساز هم شیک است و هم قهوه ای فوق العاده میشود با آن تهیه کرد. مزیت دیگر این قهوه ساز این است که میتوانید برای چند نفر همزمان قهوه دمی درست کنید.

انواع کوچک آن برای 3-4 نفر مناسب هستند. اما با انتخاب کمکس های بزرگتر میتوانید این روش دم کردن قهوه را برای 10 نفر هم استفاده کنید. برای آموزش قهوه دمی با این روش نیاز به دقت زیادی دارد. باید حجم قهوه، آسیاب قهوه، حجم و دمای آب به درستی انتخاب شوند. اما بعد از یاد گرفتن و رعایت این نکات عاشق قهوه اش خواهید شد.

– دم کردن قهوه با وی60 هاریو (v60)

ممکن است وی60 به نظرتان ساده تر از آن برسد که بتواند قهوه خوبی تولید کند. اما این طور نیست. وی60 طراحی بسیار ساده و سبکی دارد. میدانید که ژاپنی ها استاد تولید محصولات سبک و کارآمد هستند. شرکت هاریو هم از این قاعده مستثنی نیست. آموزش قهوه دمی در قهوه ساز چکه ای وی60 روش ساده ای دارد. بخش کلیدی اصلی تنها یک قیف است که روی دیواره اش برجستگی هایی دارد. قیف معمولاً روی دهانه قوری فیکس میشود. فیلتر کاغذی حاوی قهوه داخل قیف قرار میگیرد. سپس با کتری لوله باریک آب داغ به آرامی با حرکتی دورانی روی قهوه ریخته میشود.

قهوه ساز وی60 در سه سایز مختلف تولید میشود. سایز 1 آن مناسب 1-2 نفر است، سایز 2 برای 1-4 نفر و سایز 3 برای 1-6 نفر. جنس قیف وی60 میتواند سرامیکی یا شیشه ای باشد. البته انواع مشابه پلاستیکی آن هم ساخته شده که بسیار ارزان قیمت هستند. نکته خوب دیگر در مورد این روش تهیه قهوه دمی این است که استفاده از قوری آن ضروری نیست. قیف وی60 را میتوانید مستقیماً روی فنجان قرار دهید. که این روش برای تهیه یک فنجان قهوه مناسب است.

تهیه قهوه دمی با ایروپرس:

در این روش از دم آوری قهوه به دستگاه ایروپرس، دانه یا پودر قهوه، فیلتر کاغذی و آب گرم نیاز داریم. در آموزش قهوه دمی با ایروپرس، فیلتری در انتهای محفظه دم‌ کرده قرار دارد، وقتی که پودر قهوه در محفظه دم آوری قرار می‌گیرد، آب گرم اضافه می‌شود. برای استخراج عصاره قهوه باید به پیستون فشار وارد ‌شود و این فشار باعث انتقال قهوه دم‌ شده از فیلتر به داخل فنجان می گردد.

برای دم آوری با ایروپرس ابتدا قهوه را ریز آسیاب کنید بعد فیلتر را در در مخصوص دستگاه ایروپرس قرار داده و با آب جوش شستشو دهید. فیلتر را در قسمت پایینی دستگاه قرار داده و پودر قهوه را به داخل محفظه بریزید، آنگاه یک فیلتر دیگر را بر روی قسمت بالایی محفظه قرار دهید و آب گرم را در محفظه دیگر دستگاه که روی فیلتر دوم است بریزید. دستگاه را روی فنجان قرار دهید و پیستون را فشار داده تا نوشیدنی آماده نوشیدن شود.

نتیجه گیری

با به وجود آمدن موج سوم ابزار آلات دم آوری قهوه و گونه های قهوه تک خواستگاه، می توانیم نوشیدنی خوش طعم تر و جذاب تری نسبت به قهوه ی اسپرسو داشته باشیم. اما مثل هرچیز دیگه ای که نیاز به آموزش دارد، آموزش قهوه دمی نیز از این قائده مستثنا نیست. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

 

پیج اینستاگرام

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *