سیمپل سیروپ چیست؟

شربت شکر یا سیمپل سیروپ

سیمپل سیروپ یکی از کاربردی ترین و پر استفاده ترین سیروپ ها در کافه ها است. با شرکت در دوره های آموزش باریستا می توانید با سیروپ ها و کاربرد آنها آشنا شوید.

سیمپل سیروپ

سیروپ چیست؟

سیروپ یکی از نام هایی است که بسیاری از ما هنگام ساخت نوشیدنی های مختلف می شنویم. در حال حاضر استفاده از طعم دهنده ها در مواد غذایی و نوشیدنی ها به طور هرروز محبوب ترمی شوند و مردم بیشتر از سایر طعم دهنده ها به سیروپ ها اشتیاق نشان می دهند، به ویژه در میان صاحبان کافه ها و رستوران هایی که مشتریان ویژه تری دارند.

سیروپ ها مثل سیمپل سیروپ مایعی چسبناک وغلیظ هستند که از جوشاندن شکر با هر مایع دیگری تشکیل می شود. این افزودنی (شربت) برای شیرین کردن طعم، غلظت و رنگ نوشیدنی استفاده می شود. یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین افزودنی ها می توان به سیمپل سیروپ یا شربت شکر اشاره کرد که ترکیبی از یک پارت آب و ۱ پارت شکر است.

این ماده می تواند در شیرینی سازی با جوشاندن شکر و آب مورد استفاده قرار گیرد. ولی برای فیلینگ های داخلی شکلات و شیرینی و پوشش های پنکیک، از شکر نمی توان استفاده کرد.زیرا دانه های شکربافت شیرینی را از برهم می زنند و همچنین مانند سیروپ ها در نوشیدنی های مختلف و گاناش ها و پرالین حل نمی شوند. شما می توانید تنوع در سیروپ ها را با اضافه کردن طعم های خاص افزایش دهد.

انواع سیروپ ها

آیا سیپل سیروپ در این دسته قرار میگیرد؟ این ترکیب ها ها به ۴ نوع تقسیم می شوند که باید قبل از ساخت آن ها تصمیم بگیرید به کدام یک از آن ها احتیاج دارید:

سیروپ با غلظت کم

این نوع ترکیب که برای لعاب کیک و کلوچه استفاده می شود، از نسبت ۳ پارت آب به ا پارت شکر ساخته می شود.

سیروپ با غلظت متوسط

این نوع ترکیب که برای آماده سازی نوشیدنی های شیرین و چای سرد به کار می رود، از نسبت ۲ قسمت آب به ۱ قسمت شکر ساخته می شود.

سیروپ کمی غلیظ

این نوع سیروپ که بسیاری از ما نیز آن را شربت می خوانیم، از نسبت یک قسمت آب به یک قسمت شکر آماده می شود. در واقع شربت نوعی سیروپ است که غلظت معمولی دارد و در بسیاری از موارد با آب مخلوط شده و سرو می شود.

سیروپ غلیظ یا غنی

این نوع ترکیب که توسط بسیاری از شرکت ها تولید می شود، از نسبت یک قسمت آب با دو قسمت شکر ساخته می شود که به عنوان پایه نوشیدنی های میوه سرد استفاده می شود. برای آماده سازی میوه های شیرین، کوکتل و نوشیدنی های قهوه گرم و سرد کافه مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف شربت ها، این نوع سیروپ ها دیگر به هیچ وجه با آب مخلوط نمی شوند و مستقیماً در تهیه نوشیدنی ها و دسرها مورد استفاده قرار می گیرند.

میپل سیروپ Maple syrup

برای ساخت هر سیروپی اولین کار ساخت سیمپل سیروپ است. میپل سیروپ یا شیره درخت افرا یکی از قدیمی ترین، شناخته شده ترین و پرکاربردترین سیروپ ها است، که به طور معمول در پنکیک یا وافل استفاده می شود و بزرگترین تولیدکننده آن کبک کانادا است.

تاریخچه ساخت آن به قرن ۱۸ میلادی برمی گردد، در حالی که بومیان شمال ایالات متحده آمریکا برای اولین بار در فصل زمستان از شهدی که مانند عسل بود و درپوست درخت افرا جمع می شد وبا ایجاد سوراخی در پوست درخت افرا سطلی را در زیر آن قرار دادند وشهد آن را خارج می کنند و آن ها آن را با کمی آب می جوشانند و از آن استفاده می کنند که بسیار محبوب شد و بعدها مردم کشورهای اروپایی آن را تکرار کردند.

هر درخت افرا حدود ۲۰ تا ۶۰ لیتر میپل سیروپ یا شربت طلایی تولید می کند. میپل دارای عطر نان زنجفیلی و دارچین است و طعم شربت عسل و ادویه دارد.

طرز استفاده از سیروپ ها

استفاده از سیمپل سیروپ یا مثل آن ترکیب ها بسیار آسان است و برای صرفه جویی در پول و زمان شما تولید شده است, بنابراین کافی است که فقط به مقدار لازم که در رسپی گفته شده است با نوشیدنی های دیگرترکیب شود و هم بزنید تا نوشیدنی شما یک دست شود.

طرز استفاده ازسیروپ به همان سادگی بود که گفته شد و معمولا ۳۰۰ سی سی نوشیدنی به ازای هر ۳۰۰ سی سی سیروپ استفاده می شود و میپل سیروپ نیز همان طور که گفته شد اغلب برای صبحانه و پنکیک استفاده می شود.

ویژگی های خوب سیروپ

اولاً نمی توان گفت که سیمپل سیروپ بهتر از بقیه سیروپ ها است. زیرا هرکدام از شرکت ها سیروپ مخصوص خود را با تنوع طعم دهنده ها تولید می کند. معمولاً هر برند دارای چندین طعم خاص است که می تواند آن ها  را مشهور کند. در نتیجه با بازگو کردن تجربه و نوع استفاده خود باید سیروپ مناسب کارخو درا پیدا کنید.

کارایی سیروپ

  • غلظت مناسب
  • قدرت رنگ دهی مناسب
  • قدرت طعمی زیاد و نزدیک به طعم واقعی

طرز تهیه سیروپ در منزل

برای ساخت سیمپل سیروپ و سیروپ های طعم دار روش کاربه این صورت است که ابتدا تابه ای را در شعله گاز متوسط قرار دهید و هر مقدار که سیروپ نیاز داری دبه همان اندازه آب سرد در قابلمه بریزید (۳۰ گرم برای هر لیوان نوشیدنی) و سپس مقدار شکر را دو برابر کنیدو اجازه دهید تا ترکیب به جوش آید.

در مرحله بعد، شعله گاز را کاهش دهید و به مدت ۳ تا پنج دقیقه هم به آرامی مخلوط را بهم بزنید تا شکر کاملاً در آب حل شود، هر چه بیشتر آن را در گاز قرار دهید، شربت غلیظ تر می شود.

در گام سوم و پایانی، وقت آن رسیده است که طعم دهنده های سیروپ را اضافه کنید، شما می توانید متناسب با نوع سیروپ که دوست دارید، طعم دهنده های مورد نظر را به آن اضافه کنید .سپس اجازه دهید کل مخلوط سرد شود  و بعد درون یک ظرف شیشه ای بریزید و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه سیمپل سیروپ

برای تهیه دستورالعمل ساده سیمپل سیروپ، فقط به دو ماده آب و شکر نیاز دارید. رایج ترین نسبت شربت ساده، قسمت های مساوی آب به شکر است. اما این بدان معنا نیست که شما نتوانید استفاده از شکر و آب را بیشتر یا کم تر کنید. همچنین شما می توانید در هنگام تهیه شربت ساده ،شکر سفید را به جای شکر قهوه ای ،استفاده کرده و شربت غنی و تقریباً کاراملی مانندی را برای خود ایجاد کنید.

متداول ترین نسبت این سیروپ ، قسمتهای مساوی آب و شکر است. برای شربت غنی تر ، از شکر بیشتر استفاده کنید. برای شربت رقیق تر کمتر این کار را انجام دهید. این دستور را می توان با شکر سفید ، شکر قهوه ای ، و عسل نیز امتحان کنید. حال برای تهیه سیمپل سیروپ.

مواد مورد نیاز

1/2 فنجان شکر دانه ریز
1/2 فنجان آب

برای ساخت سیمپل سیروپ آب و شکر را در یک قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط ​​تا زیاد بگذارید. بگذارید که این مواد به آرامی با یکدیگر بپزند. مرتبا این مواد را هم بزنید تا،شکر کاملاً حل شود. حال قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید که خنک شود. در آخر شما می توانید آن را در یک بطری بریزید و تا 4 هفته در داخل یخچال نگهداری کنید.

نکته

سیمپل سیروپ اولیه تا 4 هفته دوام خواهد داشت ، اما شربت های ساده همرا با طعم دهنده باید ظرف دو هفته استفاده شوند.

خرید ملزومات کافه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *