اسپرسو ایده آل چیست؟

روش های تشخیص یک اسپرسو ایده آل

اسپرسو ایده آل یکی از پرطرفدارترین آیتم های منوی کافی شاپ است؛ در واقع ریشه ی اکثر آیتم های بارِ گرمِ کافه، اسپرسو است.

واژه ی اسپرسو از کلمه express به معنای سریع گرفته شده، به معنی قهوه ای که در مدت زمان بسیار کم (20-35 ثانیه)، عصاره گیری می شود.

اسپرسو ایده آل

تاریخچه اسپرسو

اسپرسو تاریخچه طولانی و با سابقه ای دارد. این نوشیدنی غنی و تیره برای قرن ها وجود داشته است و از زمان پیدایش تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است.

در قرن پانزدهم زمانی که قهوه برای اولین بار به اروپا معرفی شد را میتوان سراغاز این تاریخچه دانست. در ابتدا قهوه به روش سنتی عربی مصرف می شد، یعنی با جوشاندن دانه ها در آب.

با این حال، این روش به خوبی با کام اروپایی سازگار نبود. آنها دریافتند که نوشیدنی به دست آمده بسیار ضعیف و آبکی است. در قرن شانزدهم، مردی به نام فرانچسکو لورنسی به عنوان اولین کسی که اسپرسو دم کرد، شناخته شد.

او این کار را با جوشاندن دانه های آسیاب شده قهوه با آب در یک قابلمه آهنی انجام داد. این روش نوشیدنی غلیظ تری تولید کرد که به چیزی که امروزه به نام اسپرسو می شناسیم نزدیک تر است.

با این حال، در قرن نوزدهم بود که اسپرسو واقعا شروع به رشد کرد. این زمانی بود که مخترعان شروع به ساخت ماشین‌هایی کردند که می‌توانستند قهوه را تحت فشار دم کنند، که منجر به نوشیدنی بسیار غنی‌تر و طعم‌دارتر شد.

این دستگاه‌های اسپرسو اولیه بزرگ و غیر قابل حمل بودند، اما اساس دستگاه‌های مدرنی را که امروز می‌شناسیم ، ایجاد کردند.

اسپرسو از زمان شروع فروتنانه اش در اروپای قرن پانزدهم، راه درازی را پیموده است.

امروزه عاشقان قهوه در سراسر جهان از این نوشیدنی غنی و تیره لذت می برند. به لطف اختراع دستگاه اسپرسو ، اکنون می توانیم هر زمانی که بخواهیم از این نوشیدنی خوشمزه لذت ببریم.

اسپرسو چه طعمی دارد و چگونه تهیه می‌شود

آنچه در اسپرسو مهم است نحوه تهیه قهوه است. ما با فیلترها و فرنچ پرس آشنا هستیم، اما در اسپرسو از اندازه آسیاب و روش تهیه متفاوتی استفاده می‌شود.

در اصطلاح حرفه ای تر، اسپرسو یک شات قهوه 1.5 اونسی است که از دانه های اسپرسو بسیار ریز آسیاب شده تهیه می شود.

برای تهیه آن معمولاً قهوه برشته تیره ترجیح داده می شود اما می توان با استفاده از رست های دیگر نیز آن را تهیه کرد.

تفاله‌های قهوه در پورتافیلتر (که مقداری تفاله قهوه را حمل می‌کند) قرار می‌گیرد، و پس از قرار گرفتن در دستگاه اسپرسوساز، از استخراج تحت فشار برای فشار دادن آب داغ از طریق بستر فشرده استفاده می‌شود و یک فنجان شادی انرژی‌بخش خالص را به شما هدیه می‌دهد.

چرا عصاره گیری؟ ما معمولاً نامِ دم آوری را شنیده ایم!

بله، در صنعت نوشیدنی های گرم، همواره قهوه ها و چای ها دَم می شوند اما اسپرسو با دیگر قهوه ها تفاوت دارد.

برای اسپرسو از واژه عصاره گیری استفاده می کنیم زیرا هم زمان با آب داغ، فشار نیز وجود دارد، پس در فرآیند آماده سازی اسپرسو در واقع عصاره گیری انجام می شود.

حالا که قهوه در یک فرآیند، تحت فشار و حرارت قرار می گیرد پس قطعاً عوامل زیادی می توانند روی عصاره گیریِ آن نقش داشته باشند.

این فرآیند بسیار حساس است و کوچکترین اشتباهی می تواند بر روی عصاره نهایی تاثیرگذار باشد.

عوامل تاثیرگذار بر عصاره گیری اسپرسو ایده آل

  • دمای آب
  • فشار آب
  • درجه ی آسیاب قهوه
  • وزن قهوه داخل پرتافیلتر
  • قدرت تَمپ (فشرده سازی)
  1. عصاره گیری اسپرسو

    دمای آب:

دمای آب مورد استفاده در دستگاه اسپرسو به صورت دستی قابل تنظیم است. در دستگاه های manual این فرآیند کمی سخت و در دستگاه های اتومات کمی راحت تر و قابل دسترس تر است.

دمای استاندارد برای عصاره گیری اسپرسو عددی بین 90 تا 96 درجه سانتیگراد بالای صفر است.

دمای بالا باعث سوختگی قهوه می شود (over extraction)

دمای پایین باعث خامی قهوه می شود  (under extraction)

Over extraction به معنای قهوه ای است که بیش از حد استاندارد عصاره گیری شود و بالطبع  under extraction قهوه ای است که کمتر از حد استاندارد عصاره گیری شود.

  1. فشار:

عامل pressure یا فشار، هرچه بیشتر باشد، قهوه over و هرچه کمتر باشد، قهوه under می شود.

تنظیم فشار در دستگاه های اسپرسو کار پیچیده ای است که از عهده باریستا خارج است یا بهتر بگویم، جزء وظایف باریستا نیست.

فشارِ یک دستگاه اسپرسو صنعتی به صورت استاندارد می بایست بین 8 تا 10 بار باشد و اگر عقربه ی دستگاه از این بازه خارج شد، می بایست با تکنسین دستگاه تماس بگیرید.

  1. درجه آسیاب قهوه:

هرچه درجه آسیاب قهوه ریز (نرم) تر باشد، قهوه over و هرچه درجه آسیاب قهوه درشت (زِبر) تر باشد، قهوه under خواهد شد.

حفظ تعادل در انتخاب درجه آسیاب قهوه یکی از عوامل بسیار موثر در اسپرسو ایده آل نهایی خواهد بود.

  1. وزن قهوه:

میزان قهوه ای که در داخل پرتافیلتر استفاده می کنیم هرچه بیشتر باشد، قهوه over و هرچه کمتر باشد، قهوه under خواهد شد.

در یک اسپرسوی دبل استاندارد بین 16 تا 21 گرم قهوه می تواند به شما یک اسپرسوی ایده آل بدهد.

  1. میزان تَمپ (فشرده سازی)

هرچه قدرتِ تَمپ بیشتر باشد، قهوه over و هرچه قدرتِ تَمپ کمتر باشد، قهوه under خواهد شد.

قدرتِ تَمپ در واقع امضای یک باریستا است و او متناسب با نوعِ دانِ قهوه، این قدرت را تعیین می کند. فشار استاندارد برای تَمپ کردن عددی در محدوده 20 کیلوگرم است.

البته در مطلب ” همه چیز درباره تمپ کردن قهوه ” درباره این فرآیند به شکل مفصلی صحبت کرده ایم.

موارد 3 و 4 جزء عواملی هستند که تاثیر جدی تری بر عصاره گیری استاندارد و در نهایت ایجاد اسپرسو ایده آل می گذارند.

فواید اسپرسو

در حالی که در مورد اسپرسو صرفاً فکر می کنیم که ما را از خواب بیدار می کند، فواید بسیاری دارد که با دانستن آن قطعا علاقه شما به این نوشیدنی جذاب بیشتر می‌شود.

اسپرسو حافظه و تمرکز را تقویت می کند. وقتی صحبت از عملکرد مغز می شود ، قهوه اغلب برای کمک به تمرکز و توجه به ما استفاده می شود.

شات اسپرسوی روزانه ما نه تنها به ما کمک می کند تا هر اطلاعاتی را که نیاز داریم حفظ کنیم، بلکه به ما امکان می دهد اطلاعات را در صورت نیاز بعداً به خاطر بیاوریم. نوشیدن اسپرسو قبل از مطالعه و قبل از امتحان، می تواند در به خاطر سپردن بهتر مطالب مفید باشد.

اسپرسو قبل از مطالعه و قبل از امتحان به سطح دوپامین شما کمک می کند. بدن ما از دوپامین برای لذت، تمرکز، ایجاد انگیزه، بهبود خلق و خو و یادگیری و یافتن چیزهای جالب استفاده می کند.

اسپرسو می تواند آدرنالین بدن شما را افزایش دهد و به شما امکان می دهد برای مدت طولانی تری در اوج عملکرد خود عمل کنید. این به نوبه خود سرعت، قدرت و اعتماد به نفس را در هر فعالیتی که انجام می دهید افزایش می دهد.

اسپرسو و آنتی اکسیدان ها

با توجه به اینکه قهوه به دلیل داشتن پلی فنول (به جلوگیری از خطر بیماری)، کافستول (به عنوان یک ضد التهاب عمل می کند) و اسیدهای هیدروسینامیک (خنثی کننده رادیکال های آزاد) به ما آنتی اکسیدان می دهد، اسپرسو مانند یک ظرف کوچک غلیظ از هر سه است.

آنتی اکسیدان ها برای بدن ما مهم هستند زیرا می توانند خطر بیماری های قلبی عروقی، سرطان، و سایر بیماری ها را کاهش دهند.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن یک یا چند فنجان اسپرسو در روز به کاهش خطر سکته مغزی نیز کمک می کند.

مطالعه‌ای در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان داد افرادی که میزان قهوه‌ای که در روز می‌نوشیدند بیش از یک فنجان در طول یک دوره چهار ساله افزایش می‌دادند نسبت به افرادی که تغییری در آن ایجاد نکردند ۱۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت می تواند به نحوه نوشیدن اسپرسو نیز مربوط باشد. این به این دلیل است که اسپرسو به صورت تک شات مصرف می شود و اغلب آن را سیاه می نوشند.

نحوه نوشیدن اسپرسو

قوانین خاصی در مورد نحوه مصرف این سبک قهوه وجود دارد. در اکثر کشورهای اروپایی که اسپرسو پادشاه است، به جای میزهایی برای استراحت، میزهای قهوه را می بینید. این به دلیل نیاز به نوشیدن سریع اسپرسو است. نیاز به سرعت نه تنها هنگام تهیه اسپرسو، بلکه هنگام مصرف آن نیز به وجود می آید.

برخی از کافه‌ها ممکن است یک لیوان آب یا آب گازدار برای تمیز کردن کامتان به شما بدهند.

در صورت نیاز از اضافه کردن شکر نترسید. حتما قبل از مصرف آن را سریع هم بزنید تا بتوانید قسمت غلیظ و شربتی ته آن را مخلوط کنید تا متعادل شود.

 کافئین موجود در اسپرسو

همانطور که در مورد اسپرسو به عنوان نوشیدنی برای بیدار کردن شما و ایجاد  انرژی در روز صحبت کردیم، ممکن است محتوای کافئین آن بیشتر از یک قهوه معمولی به نظر برسد.

از آنجایی که اسپرسو به طور قابل توجهی کوچکتر از یک فنجان قهوه است، حاوی کافئین کمتری نسبت به یک قهوه استاندارد و دم کرده است.

یک اسپرسو استاندارد حاوی ۲۱۲ میلی گرم قهوه در هر ۱۰۰ گرم است. مقدار معمولی کافئین در طول روز می تواند تا ۴۰۰ میلی گرم باشد، که باعث می شود چند اسپرسو در روز برای اکثر بزرگسالان سالم بی خطر باشد.

جمع بندی

بی شک عوامل دیگری از جمله نوع دانِ قهوه، درجه ی رُست یا برشته سازی قهوه، ارتفاع کشتِ قهوه و… می توانند در عصاره گیری اسپرسو ایده آل نقش داشته باشند اما پنج عامل گفته شده جزء مهمترین عوامل در عصاره گیری یک اسپرسوی ایده آل هستند که نقش مهمی را در این فرآیند ایفا می کنند.

امیدوارم این محتوا برای شما مفید بوده باشه؛ سایت و پیج اینستاگرام من رو دنبال کنید تا از دنیای هیجان انگیز قهوه و نوشیدنی های سرد همواره مطلع باشید.

نویسنده: رضا پورمحمودیان

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

پیج اینستاگرام من

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *