ویژگی یک قهوه خوب چیست؟

قهوه، یک نوشیدنی فوق العاده

اگر دوست دارید بدانید ویژگی یک قهوه خوب چیست با من همراه باشید

 شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بعد از بیدار شدن از خواب کسل و بی حوصله باشید و توان بلند شدن و انجام کارهایتان را نداشته باشید. معمولا برای شروع یک روز پر فعالیت، نیاز به انرژی و نشاط دارید. می توانید این انرژی را با نوشیدن یک قهوه با کیفیت بدست بیاورید. قهوه یکی از نوشیدنی های پر طرفدار در جهان امروز است و کافئین موجود در آن، نشاط آور است.

قهوه ها ویژگی های متفاوتی دارند، همین تفاوت ها باعث می شود که ما قهوه هایی با عطر و طعم های متنوع را تجربه کنیم.

هر لوبیای قهوه، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد، و این یکسان نبودن طعم و عطر و … به معنای خوب یا بد بودن قهوه نیست و هر طعم و مزه، علاقه مندان مخصوص به خودش را دارد.

ویژگی یک قهوه خوب چیست؟

علت به وجود آمدن گونه های مختلف قهوه

عطر، طعم و بو ارتباط مستقیمی با منطقه ای که قهوه در آن رشد کرده است، دارد. عواملی چون: ارتفاع، میزان نور خورشید، نوع خاک، دما، رطوبت و … بر روی درختان قهوه و دانه ی آن ها بسیار تاثیر گذار است. پس از برداشت هم، روش های مختلف پردازش ممکن است به طور چشمگیری مشخصات فنجان نهایی را تغییر دهد، البته یک نکته ی بسیار مهم، رُست (بو دادن) دانه های قهوه می باشد که در طعم، رنگ و عطر قهوه بسیار حائز اهمیت است و بسته به ذائقه ی مشتریان قابل تغییر است.

از مناطق مهم تولید کننده قهوه، برزیل، ویتنام، اندونزی و کلمبیا هستند. مناطق استوایی آفریقا، یکی از بزرگترین مناطق کشت قهوه در دنیاست. گونه های زیادی به خصوص در کشور اتیوپی وجود دارد که باعث شده این کشور یکی از صادر کننده های مهم قهوه در جهان شود.

آیا می دانستید قهوه از صد سال قبل تا به امروز یکی از نوشیدنی های رایج ایرانیان بوده است؟ در زمان قاجار بسیاری از مردم در هر طبقه ی اجتماعی، از نوشیدن قهوه لذت می بردند.

بیشتر بخوانید: طعم شناسی با کمک حواس مختلف

ویژگی قهوه با کیفیت

آیا شما هم از آن دسته از افراد هستید که صرفا برای گذراندن وقت با دوستانتان به کافه می روید و قهوه می نوشید یا نوشیدن قهوه را یک مسئله مهم می دانید و طعم و عطر آن برایتان اهمیت دارد؟

اگر کیفیت یک قهوه برایتان مهم است این مقاله را با دقت مطاله کنید، زیرا دانستن اینکه کدام قهوه از کیفیت بالایی برخوردار است کار چندان سختی نیست.

همانطور که می دانید دانه های قهوه از روبوستا و عربیکا و یا ترکیبی از هر دو تشکیل می شود. دانه های عربیکا به دلیل طعم و عطر بهتر، گران تر و محبوب تر است. در سال های اخیر، مردم تمایل به خوردن قهوه ی با کیفیت تری دارند و این کار تولید کنندگان را سخت تر کرده است تا مصرف کنندگان را راضی نگه دارند.

ویژگی یک قهوه خوب چیست؟

طعم یک قهوه خوب

یک قهوه ی خوب از نظر طعمی باید یک تلخی ملایم داشته باشد که بتوان حتی آن را بدون شکر و شیر هم نوشید. البته که این موضوع هم کاملا سلیقه ای است، اما استاندارد یک قهوه ی با کیفیت بدین شکل است که نه زیاد رست شده باشد نه کم، به زبان ساده تر، دانه های قهوه نه خیلی تیره باشند و نه خیلی روشن. زیرا اگر چنین باشد اصلا طعم و عطر خوشایندی از قهوه نخواهیم داشت.

بهتر است برای درست کردن یک قهوه با کیفیت عالی، دانه های قهوه را همان لحظه آسیاب کنید. زیرا عطر و طعم بهتری از قهوه بدست خواهید آورد. قهوه های آسیاب شده از قبل به هیچ وجه به تازگی قهوه هایی که همان لحظه آسیاب می شوند، نیستند. درجه حرارت دستگاه هایی که برای تهیه قهوه استفاده می کنید هم بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره طعم شیرینی

مراحل رست قهوه

رست کردن لایت

در این نوع از رست کردن، دانه های قهوه بسیار روشن هستند و طعم آن به ترشی می زند.

رست کردن مدیوم

در این نوع بو دادن، دانه ها به رنگ قهوه ای متوسط در می آیند، میزان چربی در این مرحله رُست بسیار پایین است و اسیدیته بالایی دارد. طعم قهوه در این مرحله آشکار می شود و شما می توانید به راحتی آن را حس کنید.

رست کردن دارک

در این نوع از بو دادن قهوه، دانه ها کاملا تیره می شوند و سطح آن ها کاملا روغنی است و هنوز اسیدیته خوبی دارند. در رُست های دارک، محدوده ها را به این شکل مشخص می کنند، از کمی تیره تا شدیدا سوخته.

کشور هایی نظیر ایتالیا و فرانسه از این نوع قهوه ها استفاده می کنند، after taste  یا همان طعم ماندگار قهوه در دهان در این نوع از رُست، مقداری تلخی و شیرینی را به همراه دارد.

ویژگی یک قهوه خوب چیست؟

طریقه ی نگهداری دانه های قهوه

اول اینکه حتما حتما برای داشتن یک قهوه با کیفیت از دانه های قهوه استفاده کنید و هر بار مقدار کمی از آن را خریداری کنید تا به سرعت مصرف کنید و مجدد خریداری کنید.

دوم از ظروف در بسته ی شیشه ای، سرامیکی و بدون هوا استفاده کنید و در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید.

پیج اینستاگرام من      فروشگاه حامی کافه

 برای شرکت در دوره های آموزش باریستا و میکسولوژی کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *