چگونه یک باریستا حرفه ای شویم؟

باریستا حرفه ای و ماهر

یکی از مهم ترین دغدغه های یک باریستا راضی نگه داشتن مشتریانش است، اینکه چگونه یک باریستا حرفه ای شویم؟ شرکت در دوره های آموزش باریستا می تواند شما را به یک باریستا حرفه ای تبدیل کند. وقتی یک نفر به امید خوردن یک قهوه خوش طعم وارد کافه ی شما می شود، توقع دارد قهوه ای که می خورد از نظر تکنیکی بسیار حرفه ای باشد.

پس شما نیاز دارید برای درست کردن یک قهوه ی خوش عطر و طعم، تمام اصول تهیه قهوه را رعایت کند.

خب! اگر می خواهید یک باریستای حرفه ای و ماهر شوید، باید یک سری از اصول و تکنیک ها را آموزش ببینید، استعداد کافی را داشته باشید و مشتاق به یادگیری هم باشید، باید شخصیت شما به گونه ای باشد که بتوانید فشارهای این کا را تحمل کنید تا بتوانید به یک باریستای ماهر تبدیل شوید.

باریستایی به یک اعتماد به نفس خاصی نیاز دارد تا بتوانید با اطمینان کامل کار خود را انجام دهید، کوچک ترین ترس و استرس در این راه می تواند قهوه ی شما را به بد مزه ترین قهوه دنیا تبدیل کند،

پس این نکته بسیار حائز اهمیت است که در کار خود نهایت آرامش را داشته باشید تا بتوانید با رعایت نکاتی که آموزش دیده اید یک قهوه عالی را در اختیار مشتری خود قرار دهید.

چگونه یک باریستا حرفه ای شویم؟

گام اول برای حرفه ای شدن، بالا بردن اطلاعات خود از تاریخچه ی قهوه است

علاوه بر درست کردن قهوه، شما باید از تاریخچه ی آن هم مطلع باشید.گاهی مشتریان سوالاتی راجع به نوشیدنی خود می پرسند که در صورت عدم پاسخ، وجه شما به عنوان یک باریستا در نظر آن شخص خراب می شود و دیگر شما را به عنوان یک فرد حرفه ای قبول نخواهد داشت. پس داشتن اطلاعات و بالا بردن سطح دانش در حیطه ی کاری خود، امری است بسیار مهم و کارآمد.

گام دوم، عاشق کار خود باشید

از قدیم همیشه وقتی حرف از خوشمزه بودن غذاهای مادرانمان می شد، آن ها از ترکیب عشق و علاقه در غذا صحبت می کردند. اینکه هنگام پخت و پز، ما عشق را چاشنی غذای خود می کنیم که خوشمزه می شود.

این مطلب کاملا درست است، هنگامی که شما به کار خود علاقه مند باشید، خروجی بی نظیری را خواهید داشت. یک باریستای موفق، باید به قهوه، دستگاه اسپرسو، آب جوش، شیر، پیچر و … علاقه مند باشد تا بتواند بهترین قهوه را در اختیار مشتری خود قرار دهد. قطعا مشتری هم از میزان این علاقه با توجه به طعم نوشیدنی مطلع می شود.

بیشتر بخوانید: دم آوری فرنچ پرس

گام سوم، استفاده از دستگاه اسپرسو است

امروزه دستگاه های اسپرسو بسیار پیشرفته شده اند و کار باریستاها را راحت تر کرده اند، اما استفاده از این دستگاه آنچنان کار آسانی هم نیست.

در دوره ای که می گذرانید کار با این دستگاه را خوب یاد بگیرید و به تمام نکات آن دقت کنید تا در اوج شلوغی کافه بدون استرس و مانند یک باریستا حرفه ای کار خود را انجام دهید.

جوشاندن شیری که می خواهید در قهوه از آن استفاده کنید، یکی از مهم ترین آیتم هاست.

فوم گیری از شیر به وسیله بخار بسیار مهم است که اگر به آن مسلط شوید، یک گام به حرفه ای شدن نزدیک شده اید. بخار دهی شیر، یک امر مهم در آرت زدن است که خود یک مهارت جدا از باریستایی است.

گام چهارم تسلط در زدن انواع نوشیدنی ها است

چگونه یک باریستا حرفه ای شویم؟

همیشه وارد شدن به یک فضای جدید و شروع کار، دلهره آور است و ممکن است استرسی که در شما ایجاد شده مانع تسلط شما در کار شود.

بهتر است قبل از ورود به محیط کاری خود، روی طرز تهیه تمامی آیتم ها مانند: اسپرسو، لاته، ماکیاتو، کاپوچینو، آمریکانو و … مسلط باشید تا به محض ورود و سفارش مشتری، دست و پای خود را گم نکنید و بتوانید در کمال آرامش سفارشات را آماده کنید.

بیشتر بخوانید: طعم شناسی با کمک حواس مختلف

گام پنجم، نحوه ی ارتباط با مشتری

این مسئله کاملا روشن است که در صورتی که در یک مکان احساس راحتی و آرامش نکنیم، دیگر به آن مکان باز نخواهیم گشت. در هر شهری تعداد بسیار زیادی کافه وجود دارد، این هنر شماست که مشتریان راضی از کافه شما بیرون بروند و دوباره به کافه شما برگردند.

پس نوع رفتار شما بسیار مهم است، مخصوصا اگر کافه ای شلوغ دارید باید هوای تک تک مشتریان را داشته باشید. اخلاق خوب و رفتار درست در حرفه ای شدن شما نقش اساسی دارد.

گام ششم برای حرفه ای شدن، تمیز نگه داشتن محیط کاری است

همیشه در حین کار کردن ممکن است اتفاقاتی نظیر: شکستن لیوان، ریختن آب جوش، ریختن شیر و …بیفتد. به دلیل شلوغی کار و رفت و آمدهای سریع باریستا، همیشه باید محیط کار باریستا تمیز و خشک باشد.

پس هنگام کار کردن اگر چنین اتفاقاتی افتاد سریع محل را تمیز نموده تا مانع از لیز خوردن و سُر خوردنتان شود. تمیز نگه داشتن فضای اطرافتان یک حرکت حرفه ای است که مانع بروز حوادث می شود.

حفظ ایمنی خود و همکارانتان در درجه ی اول بسیار مهم است، از کفش های ضد لغزش و لباس های مناسب در محیط کاری خود استفاده کنید.

پیج اینستاگرام من     

خرید ملزومات کافی شاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *